Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
0.1 | Bestuur |
Conform de nieuwe BBV regelgeving dienen onderstaande taakvelden apart inzichtelijk te worden gemaakt in de jaarrekening, namelijk in de onderdelen Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien, Overhead en Vennootschapsbelasting. Deze taakvelden staan in de begroting 2017 onder het programma Bestuur en ondersteuning. Het zijn:
0.4 Overhead
0.5 Treasury
0.61 OZB woningen
0.62 OZB-niet woningen
0.64 Belastingen overig
0.7 Algemene en overige uitkeringen
0.8 Overige baten en lasten.
Omschrijving
Dit programma gaat over het bestuur, de ondersteuning daarvan en de relatie tussen de burger en het bestuur. Betrokkenheid en dienstverlening zijn vanuit de gemeente uitgangspunt voor deze relatie. Het programma bevat de overkoepelende taakvelden van raad en college op het terrein van het openbaar bestuur en de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie.
0. Bestuur en Ondersteuning
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
Draagt bij aan subdoelstelling(en) |
---|
Algemene lastenverlaging voor inwoners en bedrijven met behoud van voorzieningen |
De lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief in de regio Haaglanden |
Structureel en op de lange termijn kostendekkende heffingen en leges door te voeren |
Inwoners en ondernemers zijn zeer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening |
Gemeente en inwoners participeren samen in beleidsontwikkeling en -uitvoering |
Raad en inwoners worden goed geïnformeerd over planning en uitvoering van beleid |
0. Bestuur en Ondersteuning
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
1 | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2017 | 7,68 | Eigen gegevens |
2 | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2017 | 7,61 (begroot 7,4) | Eigen gegevens |
3 | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2017 | € 725 (begroot € 755) | Eigen gegevens |
4 | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2017 | 18% | Eigen gegevens |
1 | Formatie |
Het gaat hier om de toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat van de organisatie op peildatum 1 januari. | |
2 | Bezetting |
Het gaat hier om het werkelijk aantal fte dat werkzaam is, dus niet om de toegestane formatieve omvang uit het formatieplan. | |
3 | Apparaatskosten |
Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Apparaatskosten zijn dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur. | |
4 | Externe inhuur |
Onder externe inhuur wordt verstaan: het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de organisatie in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid, zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt. |
0. Bestuur en Ondersteuning
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Bestuur en Ondersteuning | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Bestuur | 2.638 | 177 | 2.814 | 2.946 | -131 |
Burgerzaken | 3.257 | -35 | 3.222 | 3.313 | -90 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 788 | 26 | 813 | 765 | 48 |
Parkeerbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 6.683 | 167 | 6.850 | 7.023 | -174 |
Baten | |||||
Bestuur | 0 | 318 | 318 | 265 | -53 |
Burgerzaken | 1.518 | 48 | 1.566 | 1.703 | 138 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 1.801 | 15 | 1.816 | 1.885 | 70 |
Parkeerbelasting | 220 | -27 | 192 | 201 | 8 |
Totaal Baten | 3.538 | 353 | 3.891 | 4.054 | 163 |
Saldo van lasten en baten | -3.144 | 186 | -2.958 | -2.969 | -11 |
Mutaties reserves | |||||
Stortingen | 1.302 | 739 | 2.041 | 3.658 | -1.617 |
Onttrekkingen | 8.035 | 8.400 | 16.436 | 16.629 | 193 |
Saldo mutaties reserves | 6.733 | 7.662 | 14.395 | 12.971 | -1.424 |
Totaal resultaat | 3.589 | 7.848 | 11.437 | 10.002 | -1.435 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting Financiën
Het saldo van baten en lasten (exclusief mutaties reserves) binnen het programma bestuur en ondersteuning is in totaal € 11.000 nadelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Aan de lastenkant zijn daar de volgende verklaringen voor:
Taakveld bestuur (€ 131.000 nadeel)
De uitgaven zijn hoger dan geraamd vooral als gevolg van hogere kosten (€ 50.000) door de doorbetaling van een waardeoverdracht van pensioenrechten van een voormalig wethouder en hogere apparaatskosten (€ 50.000) bij de griffie.
Taakveld Burgerzaken (€ 90.000 nadeel)
De uitgaven zijn hoger dan geraamd omdat er extra personeel is ingezet voor de uitgifte van ID-kaarten.
Taakveld beheer overige gebouwen en gronden (€ 48.000 voordeel)
Het taakveld kent per saldo een voordeel dat vooral te verklaren is door lagere energielasten.
Aan de batenkant zijn de verklaringen als volgt:
Taakveld bestuur (€ 53.000 nadeel)
Het nadelig saldo ontstaat door de minder ontvangen baten gerelateerd aan de liquidatie van het stadsgewest Haaglanden.
Taakveld Burgerzaken (€ 138.000 voordeel)
Het taakveld heeft hogere inkomsten dan geraamd vanwege de uitgifte van meer ID-kaarten.
Taakveld Beheer overige gebouwen en gronden (€ 70.000 voordeel)
De hogere baten zijn te verklaren door het gunstiger uitvallen van het beheer en exploitatie van de brede school De Waterlelie.
Mutaties reserves
Naast deze verschillen is er een verschil van per saldo € 1.424.000 op de mutaties met reserves.
Taakveld Mutaties in reserves (€ 1.424.000 nadeel)
Het nadeel op het taakveld mutaties reserves wordt over het algemeen veroorzaakt door minder onttrekkingen aan diverse reserves. Deze reserveonttrekkingen zijn in de begroting begroot ter dekking van de kosten van diverse projecten zoals bijvoorbeeld projecten Stedelijke Vernieuwing, de Omgevingswet en het Groenstructuurplan. Daarnaast zijn er in de programma’s lasten geraamd voor de kosten van deze projecten. Wanneer er voor deze projecten in de programma’s minder kosten zijn gemaakt, wordt er uit de reserves minder onttrokken. Tegenover de lagere kosten op de projecten binnen de programma’s, ontstaat zo een nadeel binnen het taakveld mutaties reserves.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
0.1 Bestuur
Tot dit taakveld behoren de facilitering van het college van burgemeester en wethouders, raad en raadscommissies, de ondersteuning van de raad en griffie, de regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking, de lokale rekenkamer, de lokale ombudsfunctie en de accountantscontrole.
De lasten betreffen: de vergoedingen voor raad- en commissieleden, de salarissen en wachtgelden van (voormalige) collegeleden, de kosten van de griffie en de accountantskosten voor de controle van de jaarrekening.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Bestuur | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.638 | 177 | 2.814 | 2.946 | -131 |
Baten | 0 | 318 | 318 | 265 | -53 |
Saldo van lasten en baten | -2.638 | 141 | -2.496 | -2.681 | -185 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.2 Burgerzaken
Tot dit taakveld behoort de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van burgerzaken. De kaders voor de dienstverlening zijn opgenomen in de "Dienstverleningsvisie Vandaag, Morgen en Verder'. Onder dit taakveld valt onder andere het verstrekken van uittreksels, reisdocumenten en rijbewijzen, het afsluiten van een huwelijk en activiteiten zoals het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen op maart 2017.
De baten betreffen legesopbrengsten voor de gemeentelijke dienstverlening (onder andere paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen, huwelijken). De lasten betreffen met name personele kosten voor het Servicecentrum.
Toelichting ontwikkelingen
Het meest in het oog springend in 2017 was het stoppen van het hele proces tot modernisering van de Basis Registratie Personen (BRP). Het Bureau ICT Toetsing (BIT) adviseerde te stoppen met het project. Het BIT vroeg zich af of de risico’s en kosten van de invoering van het BRP-systeem wel opwegen tegen de verwachte voordelen. Volgens het BIT loopt het vernieuwingsprogramma een vertraging van 33 maanden op en is er nog eens vijftig miljoen euro nodig om het BRP-systeem af te maken. Dit was voor de verantwoordelijke minister een signaal om een punt achter het project te zetten. Dit heeft overigens op de uitvoering van de reguliere werkzaamheden in het kader van persoonsregistratie geen invloed gehad.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Burgerzaken | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.257 | -35 | 3.222 | 3.313 | -90 |
Baten | 1.518 | 48 | 1.566 | 1.703 | 138 |
Saldo van lasten en baten | -1.740 | 83 | -1.657 | -1.609 | 48 |
Bedragen x € 1.000,- |
Informatievoorziening
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Informatievoorziening | De gemeente verbetert de informatievoorziening aan inwoners en ondernemers. Daarnaast vindt verbetering van informatie-uitwisseling tussen overheden plaats. |
Tweede Kamerverkiezingen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Tweede Kamerverkiezingen | De gemeente zorgt ervoor dat inwoners van Leidschendam-Voorburg kunnen stemmen voor de landelijke Tweede Kamerverkiezingen. |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat niet aan een specifiek beleidsveld is toe te delen. Het gaat hier concreet om het beheer, de verhuur en instandhouding van gebouwen en gronden die de gemeente Leidschendam-Voorburg (al dan niet tijdelijk) in bezit heeft. Als concrete voorbeelden kunnen worden genoemd: woningen, bedrijfsgebouwen, de brede school De Waterlelie, inkomsten van de benzineverkooppunten, snippergroen, erfpachten en opstalrechten.
De baten betreffen huur (gronden en panden), inkomsten benzineverkooppunten, retributie opstalrechten en canon erfpachten. Bij de lasten gaat het voornamelijk om de zakelijke lasten, premie opstalverzekering, kapitaallasten en het onderhoud.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Beheer overige gebouwen en gronden | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 788 | 26 | 813 | 765 | 48 |
Baten | 1.801 | 15 | 1.816 | 1.885 | 70 |
Saldo van lasten en baten | 1.013 | -11 | 1.002 | 1.120 | 118 |
Bedragen x € 1.000,- |
Gemeentelijk vastgoed
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Gemeentelijk vastgoed | De gemeente zet haar grond- en vastgoedposities in om duurzame ruimtelijke en economische ontwikkeling te stimuleren. Elk jaar stelt zij een actueel overzicht op van te verkopen panden. |
0.63 Parkeerbelasting
In Leidschendam-Voorburg zijn gebieden waar gratis of korte tijd geparkeerd kan worden met een parkeerschijf (blauwe zones). Inwoners van de gemeente of bedrijven die gevestigd zijn in een blauwe zone kunnen een parkeerontheffing aanvragen.
Tot dit taakveld behoort de opbrengst van de parkeerontheffing blauwe zone.
Toelichting ontwikkelingen
In 2017 is onderzoek gedaan naar de toepassing van een digitale parkeerontheffing. Dit onderzoek heeft niet tot een positief besluit over de implementatie geleid. In 2018 zal er een vervolg onderzoek plaatsvinden.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Parkeerbelasting | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 220 | -27 | 192 | 201 | 8 |
Saldo van lasten en baten | 220 | -27 | 192 | 201 | 8 |
Bedragen x € 1.000,- |