Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
8.1 | Ruimtelijke ordening |
Omschrijving
Tot dit programma behoren alle activiteiten op het gebied volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling en stedelijke vernieuwing. Hieronder valt ook de (leges) omgevingsvergunning, bouwtoezicht en de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).
8. Bouwen en wonen (VHROSV)
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
8. Bouwen en wonen (VHROSV)
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
35 | Gemiddelde WOZ waarde woningen | 1.000 euro | 2017 | 237 (landelijk 216) | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken |
36 | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 2015 | 0,1 (landelijk 6,4) | ABF - Systeem Woningvoorraad |
37 | Demografische druk (verhouding tussen enerzijds jongeren en ouderen en anderzijds bevolking 20-65 jaar) | % | 2017 | 78 (landelijk 69) | CBS - Bevolkingsstatistiek |
38 | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In Euro’s | 2017 | 634 (landelijk 644) | COELO, Groningen |
39 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In Euro’s | 2017 | 696 (landelijk 723) | COELO, Groningen |
35 | Gemiddelde WOZ waarde woningen |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen. | |
36 | Nieuw gebouwde woningen |
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen. | |
37 | Demografische druk (verhouding tussen enerzijds jongeren en ouderen en anderzijds bevolking 20-65 jaar) |
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar. | |
38 | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. | |
39 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |
8. Bouwen en wonen (VHROSV)
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma VHROSV | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Ruimtelijke ordening | 2.216 | 829 | 3.045 | 3.009 | 36 |
Grondexploitatie (niet bedrijventerr.) | 4.897 | 9.596 | 14.493 | 11.239 | 3.254 |
Wonen en bouwen | 4.762 | 562 | 5.323 | 4.739 | 584 |
Totaal Lasten | 11.874 | 10.987 | 22.861 | 18.987 | 3.874 |
Baten | |||||
Ruimtelijke ordening | 691 | 295 | 985 | 516 | -469 |
Grondexploitatie (niet bedrijventerr.) | 4.897 | 4.896 | 9.792 | 6.889 | -2.904 |
Wonen en bouwen | 1.728 | 1.111 | 2.839 | 2.590 | -249 |
Totaal Baten | 7.316 | 6.301 | 13.616 | 9.995 | -3.622 |
Saldo van lasten en baten | -4.559 | -4.686 | -9.245 | -8.992 | 253 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten binnen het programma VHROSV is in totaal € 97.000 nadelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Ruimtelijke ordening (€ 433.000 nadeel)
Op dit taakveld is meer uitgegeven dan begroot als gevolg van een toenemend aantal ruimtelijke ontwikkelingen. In 2013 werden 378 omgevingsvergunningen behandeld; in 2017 waren dit er 514. Het aandeel grotere aanvragen daarbinnen steeg van 35 naar 51 per jaar. Er wordt personele capaciteit ingehuurd om de advisering te ondersteunen (€ 228.000 nadeel). Daarnaast is met betrekking tot de implementatie van de Omgevingswet de digitaliseringsopgave voor een deel gefaseerd. Omdat de prioriteit bij het zaakgericht werken lag, zijn nog niet alle gegevens ontsloten op de kaart en vindt de ICT-ondersteuning van de pilots pas vanaf 2018 plaats. Dit leidt tot een onderschrijding (€ 112.000 voordeel).
De onderschrijding op de baten wordt vooral veroorzaakt doordat het extra budget dat diende als impuls voor externe ruimtelijke initiatieven niet wordt goedgemaakt door inkomsten uit kostenverhaal. Daarnaast is er op een aantal kostenverhaalprojecten meer inzet gepleegd dan de overeengekomen vergoeding met derden, waardoor de verwachte opbrengsten lager zijn uitgevallen (€ 315.000 nadeel).
Voor de overige afwijking is sprake van verschillende kleinere bedragen.
Grondexploitatie (€ 350.000 voordeel)
Bij de actualisatie van de grondexploitatie Vlietvoorde begin 2018 bleek het verwachte tekort € 350.000 lager dan eerder was berekend.
Wonen en bouwen (€ 335.000 voordeel)
Het voordeel op dit taakveld wordt veroorzaakt door hogere opbrengsten leges omgevingsvergunningen (€ 133.000 voordeel), (verhaal) kosten bestuursdwang en een drietal stedelijke vernieuwingsprojecten. In 2017 is er sprake van minder lasten en hogere opbrengsten als gevolg van het verhaal kosten bestuursdwang voor de werkzaamheden die in voorgaande jaren zijn verricht (€ 157.000 voordeel). De projecten aanleg parkeerplaatsen Venestraat en de Heuvel worden gefaseerd naar 2018. Voor wat betreft de Heuvel wordt dit met name veroorzaakt doordat het zorgvuldig verplanten van de bomen meer tijd vergt dan in eerste instantie was aangenomen (€ 175.000 voordeel). Voor de parkeerplaatsen aan de Venestraat ligt de oorzaak in vertraging in de verwerving van de percelen waar dit parkeerterrein moet komen. De verwachting is wel dat dit op korte termijn gaat lukken zodat de aanleg van de parkeerplaatsen in 2018 kan plaatsvinden (€ 131.000 voordeel).
Het project aanlegplaatsen aan de Vliet is dit jaar afgerond. De onderschrijding komt deels door een aanbestedingsvoordeel en deels door een wijziging in de wensen. Er werd gedacht aan een vuilwaterinnamepunt bij Voorburg, maar in plaats daarvan pleitten de vertegenwoordigers van de watersport voor een lage steiger aan de bestaande kade. Gezien de veiligheidszone in de vaarweg en de kadeconstructie bleek dit niet mogelijk voor het beschikbare bedrag en in de resterende tijd, en is besloten het project af te ronden (€ 58.000 voordeel).
De onttrekking aan de reserve Stedelijke Vernieuwing is voor deze projecten tevens lager dan begroot.
De onderschrijding op de baten wordt veroorzaakt door het feit dat de gronduitgifte van het project 'Het Huis' niet meer in 2017, maar in 2018 wordt voorzien (€ 165.000 nadeel). Daarnaast wordt de bijdrage van de VOF Leidschendam-Centrum (voor de verhuizing van de woonboten van de Starrevaart naar de Bolder) ook in 2018 verwacht in plaats van in 2017, omdat de verhuizing in 2018 wordt afgerond (€ 130.000 nadeel).
Voor de overige afwijking is sprake van verschillende kleinere bedragen.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
8.1 Ruimtelijke ordening
Een goed ingerichte omgeving draagt bij aan de aantrekkelijkheid van en de leefbaarheid in de gemeente. Tot dit taakveld behoren taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), waaronder de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), het voorbereiden en vaststellen van ruimtelijke plannen en het grondbeleid. De gemeente voert conform haar grondbeleid geen actieve grondpolitiek. Als de situatie erom vraagt pakt de gemeente wel een actieve rol in het verwerven en verkopen van grond ten gunste van ruimtelijke ontwikkeling. Dit is het geval bij de projecten Vlietvoorde en Klein Plaspoelpolder. De Wro gaat straks in op de Omgevingswet. De gemeente bereidt zich voor op deze stelselwijziging.
De lasten hebben betrekking op de implementatie van de Omgevingswet, kapitaallasten voor de Rietvink, kostenverhaal en structurele activiteiten zoals het herzien van bestemmingsplannen en beleidsadvisering ruimtelijk en grondbeleid. De baten betreffen de inkomsten uit kostenverhaal. De kosten bij kostenverhaal worden overigens pas gemaakt als er afspraken zijn gemaakt door middel van Intentie- en/of Anterieure Overeenkomsten over de verdeling van de kosten en de baten voor de gemeente op basis van de plankostenscan.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Ruimtelijke ordening | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.216 | 829 | 3.045 | 3.009 | 36 |
Baten | 691 | 295 | 985 | 516 | -469 |
Saldo van lasten en baten | -1.526 | -534 | -2.060 | -2.492 | -432 |
Bedragen x € 1.000,- |
Omgevingswet
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Omgevingswet | Naar verwachting wordt de Omgevingswet in 2019 ingevoerd. Bij de Kadernota is budget vrijgemaakt voor de voorbereiding op deze landelijke wetgeving. Dit gebeurt op basis van een programmaplan. |
Extra budget ruimtelijke initiatieven
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Extra budget ruimtelijke initiatieven | De gemeente wil slagvaardig inspelen op de toename van het aantal ruimtelijke initiatieven en de kansen die dit biedt. Dit draagt bij aan een duurzame ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente, een aantrekkelijke variatie woningen en woonmilieus en behoud van groene ruimte in bebouwd gebied. |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen)
Ook de activiteiten op het gebied van gemeentelijke grondexploitaties dragen bij aan de aantrekkelijkheid van en de leefbaarheid in de gemeente. Dit taakveld omvat de gemeentelijke grondexploitaties Vlietvoorde, Klein Plaspoelpolder en de participatie in de VOF Damcentrum, inclusief bijbehorende baten en lasten.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Grondexploitatie (niet bedrijventerr.) | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.897 | 9.596 | 14.493 | 11.239 | 3.254 |
Baten | 4.897 | 4.896 | 9.792 | 6.889 | -2.904 |
Saldo van lasten en baten | 0 | -4.700 | -4.700 | -4.350 | 350 |
Bedragen x € 1.000,- |
Ontwikkeling Vlietvoorde
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Ontwikkeling Vlietvoorde | De ontwikkelstrategie voor Vlietvoorde draagt bij aan de duurzame ontwikkeling van het gebied, een aantrekkelijke variatie woningen en woonmilieus voor iedereen en een aantrekkelijk groen en recreatief buitengebied. |
Verbonden partijen
VOF Leidschendam-Centrum
8.3 Wonen en bouwen
Ook gebieds- en locatieontwikkeling en sturing op de woningvoorraad en huisvesting dragen bij aan de aantrekkelijkheid van en de leefbaarheid in de gemeente. Binnen het taakveld vallen woningbouw, woningverbetering en -renovatie, woonruimteverdeling en -vergunningen, stedelijke vernieuwing, de omgevingsvergunning (leges), bouwtoezicht, de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).
Binnen dit beleidsterrein monitoren we de woningbouw in de gemeente met oog op voldoende woningen van voldoende kwaliteit en variatie, aansluitend op de huidige bevolkingssamenstelling en de toekomstige woningvraag. Wij letten in het bijzonder op betaalbaarheid, duurzaamheid en wonen & zorg.
Ter uitvoering van de woonvisie wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een kansenkaart woon- en leefomgeving en een toetsingskader voor woningbouwinitiatieven, waarmee beter gestuurd kan worden op de ontwikkeling van de gewenste woonmilieus. Daarnaast loopt een traject langer zelfstandig wonen, samen met partijen in het veld. Inwoners worden bewust gemaakt van de gevolgen van langer zelfstandig wonen en er worden nieuwe oplossingen gezocht op het grensvlak van wonen en zorg.
De baten betreffen legesopbrengsten (voor o.a. omgevingsvergunningen), verhaal kosten bestuursdwang en basisregistraties. De lasten hangen hiermee samen.
In het projectenboek, zie: http://projectenboek.leidschendam-voorburg.nl/ , zijn alle lopende projecten opgenomen. Het projectenboek geeft de stand van zaken weer van de programma’s en projecten van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Daarnaast wordt in het projectenboek gerapporteerd over de zogenaamde externe ruimtelijke initiatieven in de gemeente. Het projectenboek wordt vier keer per jaar opgesteld en na instemming van het college gepubliceerd op de gemeentelijke site. Twee keer wordt het projectenboek door het college aan de raad aangeboden als onderdeel van de eerste en tweede tussentijdse rapportage.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Wonen en bouwen | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.762 | 562 | 5.323 | 4.739 | 584 |
Baten | 1.728 | 1.111 | 2.839 | 2.590 | -249 |
Saldo van lasten en baten | -3.033 | 549 | -2.484 | -2.149 | 335 |
Bedragen x € 1.000,- |
Transformatie Klein Plaspoelpolder
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Transformatie Klein Plaspoelpolder | De gemeente werkt vanuit haar publiekrechtelijke rol zoveel mogelijk mee aan de uitvoering van de ontwikkelvisie voor Klein Plaspoelpolder. Voor de Bilitonlocatie loopt de vergunningenprocedure voor de bouw van 38 woningen. In 2017 loopt de huurovereenkomst met Mebin a |
300 sociale huurwoningen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
300 sociale huurwoningen | De gemeente gaat samen met woningcorporaties Vidomes en WoonInvest op de locaties Rijnlandlaan, De Star en Overgoo ongeveer 300 sociale huurwoningen bouwen. Dit gebeurt in samenspraak met omwonenden van de locaties. De nieuwe woningen zijn bedoeld voor starters, senioren, statushouders en studenten. |
Transformatie CBS-locatie
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Transformatie CBS-locatie | De gemeente werkt vanuit haar publiekrechtelijke rol zoveel mogelijk mee aan de uitvoering van de transformatie van de CBS-locatie. Het grootste leegstaande kantoorpand van Nederland transformeert komende jaren in een moderne, duurzame woonbuurt. |