Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer |
Omschrijving
De gemeente moet veilig zijn en inwoners moeten zich ook veilig voelen. In het veiligheidsdomein heeft de gemeente een regierol; de gemeente kan niet alleen de veiligheid waarborgen. Naast de hulpverleningsorganisaties, zoals politie en brandweer, hebben bedrijven en inwoners ook een eigen verantwoordelijkheid.
1. Veiligheid
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
Draagt bij aan subdoelstelling(en) |
---|
Leidschendam-Voorburg is een veilige gemeente, waarin inwoners zich ook veilig voelen |
1. Veiligheid
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
6 | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2016 | 93 (landelijk 137) | Bureau Halt |
7 | Harde kern jongeren | Aantal per 10.000 inwoners | 2014 | 1,6 (landelijk 1,3) | Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) |
8 | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 2,4 (landelijk 2,3) | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
9 | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,0 (landelijk 5,3) | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
10 | Diefstallen uit woningen | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,2 (landelijk 3,3) | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
11 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,2 (landelijk 5,6) | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
6 | Verwijzingen Halt |
Verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12-17 jaar. | |
7 | Harde kern jongeren |
Het aantal harde kern jongeren, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-24 jaar. | |
8 | Winkeldiefstallen |
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. | |
9 | Geweldsmisdrijven |
Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). | |
10 | Diefstallen uit woningen |
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. | |
11 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) |
Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. |
1. Veiligheid
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Veiligheid | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Crisisbeheersing en brandweer | 5.669 | -68 | 5.601 | 5.726 | -124 |
Openbare orde en veiligheid | 1.680 | -59 | 1.621 | 1.437 | 184 |
Totaal Lasten | 7.349 | -127 | 7.222 | 7.163 | 59 |
Baten | |||||
Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbare orde en veiligheid | 48 | -48 | 0 | 1 | 1 |
Totaal Baten | 48 | -48 | 0 | 1 | 1 |
Saldo van lasten en baten | -7.301 | 79 | -7.222 | -7.162 | 60 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten binnen het programma Veiligheid is in totaal € 60.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer (€ 124.000 nadeel)
De lasten van functioneel leeftijdsontslag (FLO) van voormalige brandweermedewerkers van de gemeente Leidschendam-Voorburg bij de Veiligheidsregio Haaglanden zijn hoger uitgevallen door tegenvallers in levenslooptegoeden, opgebouwde ouderdomspensioenen en hoog ingeschaalde medewerkers.
Taakveld Openbare orde en veiligheid (€ 184.000 voordeel)
Dit voordeel is ontstaan door onder andere minder kosten van de oud- en nieuwjaarsviering en een lagere toerekening van apparaatskosten aan het taakveld.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Tot dit taakveld behoren alle reguliere taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. Hieronder vallen brandbestrijding, preventieve maatregelen ten behoeve van de fysieke veiligheid en rampenbestrijding. Voor de taken binnen dit taakveld participeert de gemeente in de Veiligheidsregio Haaglanden. De Veiligheidsregio heeft een eigen begroting waarin de beleidsdoelstellingen zijn verwoord.
De lasten betreffen de bijdrage aan de veiligheidsregio en de kosten voor de eigen crisisorganisatie. Er zijn geen financiële baten.
Toelichting ontwikkelingen
De Veiligheidsregio Haaglanden heeft nader invulling gegeven aan de doorontwikkeling van de (brandweer)organisatie. Bij de uitvoering van de taken op het gebied van risicobeheersing ontwikkelt de veiligheidsregio zich van een regelgerichte naar een meer risico-gestuurde organisatie. Daarnaast is in 2017 weer uitvoering gegeven aan de taken die zijn gericht op brandveilig leven van meer kwetsbare doelgroepen zoals kinderen en senioren.
Verder is de VRH als partij betrokken bij de voorbereiding van de transitie van de gemeenschappelijke meldkamer naar de Landelijke Meldkamer Organisatie. Een concentratie van 10 landelijke meldkamers, waarbij de wettelijke verantwoordelijkheid voor de meldkamer overgaat van het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.669 | -68 | 5.601 | 5.726 | -124 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -5.669 | 68 | -5.601 | -5.726 | -124 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
1.2 Openbare orde en veiligheid
Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Hieronder vallen het opstellen en de uitvoering van het integrale veiligheidsplan, het opstellen van de Algemeen Plaatselijke Verordening, de vergunningverlening op grond van de APV, Drank en Horeca en overige bijzondere wetten, het toezicht en handhaving hierop en de (bestuurlijke) aanpak van de georganiseerde criminaliteit.
De lasten betreffen personele lasten en de kosten voor het uitvoeren van het integrale veiligheidsplan.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Openbare orde en veiligheid | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.680 | -59 | 1.621 | 1.437 | 184 |
Baten | 48 | -48 | 0 | 1 | 1 |
Saldo van lasten en baten | -1.632 | 11 | -1.621 | -1.436 | 185 |
Bedragen x € 1.000,- |
Woninginbraken
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Woninginbraken | De gemeente wil dat het aantal woninginbraken niet hoger is dan 380 per jaar. |
Jeugdoverlast en -criminaliteit
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Jeugdoverlast en -criminaliteit | De gemeente streeft naar een maximaal aantal meldingen van jeugdoverlast van 600 per jaar. In de gemeente zijn geen criminele jeugdgroepen. |
Buurtpreventie
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Buurtpreventie | Inwoners dragen bij aan het bevorderen van de veiligheid in hun eigen wijk. Daartoe ondersteunt de gemeente buurtpreventieteams. |
Radicalisering
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Radicalisering | De gemeente wil voorkomen dat mensen radicaliseren door te interveniëren bij signalen van radicalisering. |
Veiligheid ouderen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Veiligheid ouderen | De gemeente wil dat ouderen zich veilig voelen en ook veilig zijn binnen de gemeente. |