Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie |
Omschrijving
Dit hoofdstuk van de begroting richt zich op alle inspanningen van de gemeente op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In het Sociaal Kompas (het beleidsplan sociaal domein 2017-2020) zijn deze inspanningen beschreven en gekoppeld aan de gemeentelijke doelstellingen voor het sociaal domein. Het voor onze gemeente ontwikkeld filmpje geeft de lokale situatie goed weer: De inspanningen (en doelstellingen) zijn onderling sterk verweven. De verdeling naar taakvelden (ook financieel) is zo zorgvuldig mogelijk gemaakt maar doet niet altijd recht aan de (verweven) werkelijkheid.
In de gemeentelijke visie op het sociaal domein staan zelfredzaamheid, eigen kracht en onderlinge betrokkenheid voorop. De gemeente faciliteert dit met de juiste randvoorwaarden en biedt samen met partners een palet aan algemene voorzieningen en individuele ondersteuning. Voor inwoners met complexe of zware problematiek is er een vangnet met zware ondersteuning en eventueel opvang. De gemeente doet wat nodig is (maatwerk) en doet daarbij soms een beroep op de hart-wet-euro balans.
6. Sociaal domein
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
Draagt bij aan subdoelstelling(en) |
---|
Meer inwoners redden zich zonder individuele ondersteuning van de gemeente |
Meer inwoners kunnen zich financieel goed redden |
Meer inwoners zijn aan het werk, bij voorkeur op een reguliere plek |
Meer mensen zijn in staat (begeleid) zelfstandig te wonen |
Meer mensen zijn maatschappelijk zelfredzaam |
Meer inwoners voelen zich betrokken bij elkaar, de buurt en of de gemeente |
Er is ruimte voor verschillen |
Minder inwoners ervaren belemmeringen mee te doen in de samenleving |
Een snelle, klantvriendelijke toeleiding naar de juiste hulp |
Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig |
Kwalitatief goede en rechtmatige hulp |
6. Sociaal domein
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
21 | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | 2017 | 480 (landelijk 758,2) | LISA |
22 | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | 2015 | 1,93 (landelijk 1,45) | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | 2015 | 6,7 (landelijk 6,58) | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
24 | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | 2016 | 64,2 (landelijk 65,8) | CBS - Arbeidsdeelname |
25 | Leerlingen po met kans op leerachterstand | % 4 t/m 12 jarigen | deze indicator is vanaf 2017 vervallen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | |
26 | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | 2015 | 2,48 (landelijk 1,52) | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
27 | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 2017 (1e hj) | 43,1 (landelijk 41,9) | CBS - Participatie Wet |
28 | Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar | 2017 (1e hj) | 73,6 (landelijk 27,1) | CBS - Participatie Wet |
29 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2017 (1e hj) | 8,2 (landelijk 8,8) | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
30 | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2016 (2e hj) | 0,9 (landelijk 1,0) | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
31 | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 2017 (1e hj) | 0,6 (landelijk 0,4) | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
32 | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | 2017 (1e hj) | 35 (landelijk 54) | CBS - Monitor Sociaal Domein WMO |
21 | Banen |
Het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. | |
22 | Jongeren met een delict voor de rechter |
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. | |
23 | Kinderen in uitkeringsgezin |
Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. | |
24 | Netto arbeidsparticipatie |
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. | |
25 | Leerlingen po met kans op leerachterstand |
Het percentage leerlingen (4-12 jaar) in het primair onderwijs dat kans heeft op een leerachterstand. | |
26 | Werkloze jongeren |
Het percentage werkloze jongeren (16-22 jaar). | |
27 | Personen met een bijstandsuitkering |
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners. | |
28 | Lopende re-integratievoorzieningen |
Het aantal reintegratievoorzieningen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. | |
29 | Jongeren met jeugdhulp |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. | |
30 | Jongeren met jeugdbescherming |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. | |
31 | Jongeren met jeugdreclassering |
Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). | |
32 | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
Aantal per 1.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. |
6. Sociaal domein
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Sociaal domein | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 7.106 | 645 | 7.751 | 7.582 | 169 |
Wijkteams | 4.515 | -348 | 4.166 | 4.382 | -216 |
Inkomensregelingen | 30.652 | 4.897 | 35.549 | 36.293 | -743 |
Begeleide participatie | 5.211 | -196 | 5.015 | 4.911 | 104 |
Arbeidsparticipatie | 2.932 | 1.120 | 4.051 | 3.590 | 461 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.115 | -195 | 1.920 | 1.925 | -5 |
Maatwerk dienstverlening 18+ | 10.547 | -1.306 | 9.241 | 8.916 | 325 |
Maatwerk dienstverlening 18- | 10.290 | 2.183 | 12.473 | 14.650 | -2.178 |
Geëscaleerde zorg 18+ | 613 | -179 | 434 | 514 | -80 |
Geëscaleerde zorg 18- | 1.850 | 0 | 1.850 | 1.921 | -71 |
Totaal Lasten | 75.831 | 6.620 | 82.451 | 84.684 | -2.233 |
Baten | |||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 800 | 123 | 923 | 1.554 | 631 |
Wijkteams | 293 | -265 | 28 | 56 | 28 |
Inkomensregelingen | 25.983 | 3.748 | 29.731 | 30.485 | 754 |
Begeleide participatie | 0 | 80 | 80 | 89 | 9 |
Arbeidsparticipatie | 0 | 884 | 884 | 841 | -42 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 5 | 0 | 5 | 61 | 56 |
Maatwerk dienstverlening 18+ | 1.500 | -670 | 830 | 1.044 | 214 |
Maatwerk dienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | 109 | 109 |
Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | 9 | 9 |
Totaal Baten | 28.581 | 3.899 | 32.480 | 34.247 | 1.767 |
Saldo van lasten en baten | -47.250 | -2.720 | -49.971 | -50.437 | -466 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten binnen het programma Sociaal Domein is in totaal € 466.000 nadelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Samenkracht en burgerparticipatie (€ 800.000 voordeel)
Binnen dit taakveld is aan de baten kant sprake van een aantal voordelen.
De grootste betreft de compensatie die de gemeente heeft ontvangen voor de in 2016 gemaakte kosten ter voorbereiding op de komst van een AZC (€ 220.000 voordeel).
Daarnaast zijn in de tweede helft van 2017 veel meer statushouders gehuisvest dan verwacht. Bij de septembercirculaire zijn voor deze doelgroep middelen toegevoegd aan dit taakveld, echter de ervaring leert dat de baten bij deze doelgroep enigszins voor de lasten uitgaan (€ 160.000 voordeel). De kosten voor het participeren en integreren van de groep statushouders die in het tweede halfjaar is ingestroomd worden grotendeels in 2018 verwacht en zullen bij de 1e tussentijdse rapportage 2018 in beeld worden gebracht. Overigens meldt de decembercirculaire ook een additioneel voordeel (€ 140.000 voordeel op taakveld 0.7) op de middelen voor deze doelgroep (zie Taakveld 0.7 - algemene dekkingsmiddelen). In 2017 zijn per saldo dus € 300.000 aan middelen voor deze doelgroep nog niet besteed.
De kosten voor de in 2017 ingevoerde collectieve vervoersvoorziening vallen lager uit dan geraamd (€ 100.000 voordeel). De collectieve vervoersvoorziening wordt gefinancierd uit regionale gelden, aangevuld met gemeentelijke bijdragen. Doordat Den Haag nauwelijks gebruik heeft gemaakt van de voorziening zijn er regionaal minder kosten gemaakt. Hierdoor valt de gemeentelijke bijdrage in de kosten lager uit.
De volgende middelen zijn in 2017 nog niet tot volledige besteding gekomen en zullen bij de 1e tussentijdse rapportage worden overgeheveld naar 2018:
- De middelen voor bewonersinitiatieven (€ 55.000 voordeel) zijn niet volledig besteed. De afspraak is dat het bedrag 2 jaar beschikbaar blijft, en zal dus bij de 1e tussentijdse rapportage 2018 worden overgeheveld.
- Middelen ter versterking van de aanpak dementie zijn in 2017 nog niet besteed, en zullen in 2018 worden ingezet (€ 70.000 voordeel).
- De onderhandelingen over de koop- en erfpachtovereenkomst met de Stichting Rusthout zijn in het eerste kwartaal 2018 afgerond. In 2018 kan de subsidie aan Stichting Rusthout ten behoeve van de aankoop van de opstallen en afkoop van het erfpacht ook worden verstrekt (€ 71.500 voordeel).
- De middelen harmonisatie kinderopvang worden in 2018 besteed aan de overgangsregeling subsidie peuteropvang (€ 75.000 voordeel). De nieuwe subsidieregeling gaat namelijk pas in 2018 van start.
De extra middelen voor LHBT-beleid komen pas in 2018 tot een besteding (€ 30.000 voordeel)
Wijkteams (€ 200.000 nadeel
Door het toegenomen aantal jeugdigen in zorg zijn extra uitvoeringskosten gemaakt (€ 200.000 nadeel).
Inkomensregelingen (€ 0)
Hoewel het saldo op dit taakveld nagenoeg nul is, bestaat dit uit een aantal voor- en nadelen:
- Het eigen risico van de vangnetregeling BUIG is hoger dan geraamd (€ 400.000 nadelig). Dit is in november gemeld aan de raad.
- Het openstaande debiteurensaldo voor de Bijzondere Bijstand aan Zelfstandigen (BBZ) is in 2017 afgenomen. Dit betreffen leningen welke voor 75% worden gefinancierd door het Rijk. De (terug)betalingsverplichting van de gemeente aan het Rijk neemt af omdat deze bepaald wordt op basis van het afgenomen saldo debiteuren (€ 80.000 voordeel). Daarnaast heeft de gemeente in 2017 te maken gehad met minder oninbare vorderingen waardoor in tegenstelling tot de voorgaande jaren er in plaats van een storting in de voorziening een deel kan vrijvallen (€ 85.000 voordeel). Tot slot zijn er meer baten vanuit de kapitaalverstrekkingen dan op basis van de normsystematiek van het Rijk te verwachten was. Afwijkingen ten opzichte van de normsystematiek voor de kapitaalverstrekkingen worden niet verrekend met de Rijksbijdrage (€ 50.000 voordeel).
- Er is sprake van een voordeel op minimabeleid voornamelijk door hogere terugvorderingen (€ 190.000 voordeel) op de bijzondere bijstand. Daarnaast is er een restant van de middelen voor armoedebestrijding kinderen (€ 100.000 voordeel). Met de verruiming van de minimaregelingen vanaf begin 2018 (uitwerking sociale conferentie) is een piek in de uitgaven 2018 te verwachten voor de aanvragen voor de computer- en tabletregeling. Deze kosten kunnen worden opgevangen vanuit de resterende middelen 2017. Bij de 1e tussentijdse rapportage zullen de resterende armoedebestrijdingsmiddelen worden overgeheveld naar 2018.
Tot slot zijn er hogere kwijtscheldingen op de gemeentelijke riool- en afvalstoffenheffing dan geraamd. Dit gaat gepaard met hogere uitvoeringskosten (per saldo € 140.000 nadeel).
Begeleide participatie (€ 100.000 voordeel)
Er zijn met name voordelen op beschut werken
- Op nieuw beschut werken is vanaf 2017 indicatiestelling ingegaan. Het UWV heeft minder indicaties beschut werk afgegeven dan waarop in de begroting was gerekend. Daardoor zijn minder cliënten op een beschutte werkplek ondergebracht en minder begeleidingskosten gemaakt (€ 40.000 voordeel).
- In 2017 is alternatief beschut werk van een pilot omgezet naar regulier beleid. Alternatief beschut werk wordt ingezet om de mogelijkheden van kandidaten op de werkvloer in beeld te krijgen. Daarnaast kan alternatief beschut werk worden ingezet als er een wachtlijst is voor beschut werk. In 2017 is er geen sprake geweest van een wachtlijst beschut werk en is alternatief beschut werk niet ingezet om de wachttijd tot een beschikbare beschut werkplek te overbruggen (€ 40.000 voordeel).
Arbeidsparticipatie (€ 400.000 voordeel)
In de jaarrekening 2016 was sprake van onvoorziene overschrijdingen op het budget arbeidsparticipatie. Om meer grip te krijgen heeft in 2017 de focus vooral gelegen op het financieel beheersbaar houden en is stevig ingezet op budgetbewaking. Dit heeft er o.a. toe geleid dat minder is ingezet op de duurdere trajecten als loonkostensubsidie (€ 200.000 voordeel). In 2018 zal de focus worden verlegd naar de effectiviteit van de ingezette voorzieningen. Een nader onderzoek naar de effectiviteit van re-integratiemiddelen zal begin 2018 worden opgeleverd.
Daarnaast zijn de ESF-middelen niet volledig nodig geweest ter dekking van de extra personeelslasten en de opgestarte projecten (€ 50.000 voordeel). Tot slot zijn er minder kosten gemaakt voor naleving en handhaving (€ 70.000 voordeel).
Het actieplan jeugdwerkgelegenheid is uitgevoerd tegen lagere lasten. Daarnaast is er sprake van een voordeel uit voorgaande jaren voor de afrekeningen van de uitvoeringskosten met andere gemeenten (€ 75.000 voordeel).
Maatwerk dienstverlening 18+ / WMO (€ 500.000 voordeel)
Het saldo binnen de WMO is circa € 500.000 voordelig.
Op het onderdeel verrekening eigen bijdrage zit per saldo een nadeel van afgerond € 100.000. Dit betreft een voordeel van € 200.000 aan de batenkant en een nadeel (terugbetaling voorgaande jaren) van € 300.000 aan de lastenkant.
Aan de lastenkant vallen de kosten voor begeleiding mee. De stijgende trend was te hoog ingeschat ten tijde van de 2e tussentijdse rapportage 2017 (€ 330.000 voordeel).
De kosten voor huishoudelijke ondersteuning liggen in lijn met de inschattingen in de 2e tussentijdse rapportage 2017, maar de definitieve afrekening van de dienstenvouchers (HHT 2016) en resultaten voorgaande jaren zorgt in 2017 voor een incidentele meevaller (€ 150.000 voordeel).
De kosten voor hulpmiddelen vallen door de aanspraak op regresrecht lager uit (€ 45.000 voordeel). Het regresrecht stelt gemeenten in staat de kosten voor Wmo-voorzieningen te verhalen op een derde bij wettelijke aansprakelijkheid, in het geval van een ongeval dat tot de beperkingen heeft geleid.
Het project Sociale kaart in het kader van Preventie schuldhulpverlening start pas in 2018 (€ 50.000 voordeel) omdat het betrekken van maatschappelijke partners meer doorlooptijd in beslag neemt.
Ook het innovatiebudget WMO is in 2017 niet besteed en zal in 2018 worden ingezet ten behoeve van kwaliteitsverbeteringen (€ 45.000 voordeel).
Maatwerk dienstverlening 18 - / Jeugdzorg (€ 2.200.000 nadeel)
Doordat de jeugdhulp dichterbij de jeugdige is georganiseerd, komen er meer kinderen vroegtijdig in beeld en hierdoor neemt het aantal kinderen welke jeugdhulp ontvangt toe. Deze trend wordt zowel lokaal, regionaal als landelijk gezien. Een gelijkwaardige ontwikkeling is ook gesignaleerd in Denemarken waar een gelijksoortige stelselwijziging heeft plaatsgevonden. Dit wordt ook wel het boeggolfeffect genoemd; in Denemarken was sprake van een stijging in de eerste 7 jaar. Pas daarna zag men een significante afname van het jeugdhulpgebruik.
In de tweede tussentijdse rapportage is het risico van een mogelijk tekort op de jeugdzorg-uitgaven gemeld. Inmiddels bevestigen actuele prognoses dit beeld. In 2017 is het aantal jeugdigen in de jeugdzorg In Leidschendam-Voorburg met circa 11 % toegenomen t.o.v. 2016. Dat sluit aan bij de landelijke en regionale autonome groei. De uitgaven voor Leidschendam-Voorburg liggen ca. 10% hoger dan 2016, mede veroorzaakt door tariefstijgingen in verband met het regionale besluit tot indexering. Regionaal zijn de uitgaven in 2017 met circa 11% gestegen t.o.v. 2016.
Ondanks de volumestijging en indexering, stijgen de uitgaven maar met 10%. De gemiddelde kosten per jeugdige dalen dus t.o.v. 2016. De groei in jeugdhulp leidt tot een nadeel van circa € 2,2 mln. (inclusief uitvoeringskosten) in 2017. Dit zal ook structureel doorwerken. In de programmabegroting 2018 is de autonome ontwikkeling van de jeugdzorguitgaven in de risicoparagraaf reeds genoemd voor een bedrag van € 2,0 mln. De VNG is nog in gesprek met het Rijk over landelijke compensatie van de autonome groei van 2017 en 2018.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Onder dit taakveld vallen alle inspanningen van de gemeente die tot doel hebben om een zo groot mogelijke groep inwoners in staat te stellen om zijn/haar eigen leven te leiden zonder individuele (intensieve) gemeentelijke zorg en ondersteuning. Er wordt ingezet op sterke sociale netwerken en een goed aanbod van vrij toegankelijke voorzieningen. Daarbij is er oog voor dat voorzieningen gemakkelijk zijn te vinden en meerdere groepen en meerdere doelen tegelijk dienen.
Ook omvat dit taakveld de inspanningen die erop gericht zijn om Leidschendam-Voorburg een solidaire en inclusieve gemeente te maken met een sterke sociale cohesie, ruimte voor initiatief van inwoners en voldoende mogelijkheden voor participatie ongeacht geslacht, leeftijd, geaardheid, verstandelijke, psychische en/of fysieke belemmeringen, religie of afkomst.
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie: ondersteunen (burger)initiatieven vrijwilligers en mantelzorgers, het project maatschappelijk verantwoord verenigen, de welzijnsactiviteiten en dagbesteding in wijk- en dienstencentra, maatschappelijke integratie statushouders, vluchtelingenwerk, het jeugd- en jongerenwerk, algemeen maatschappelijk werk en wijkopbouwwerk. Ook eenzaamheidsbestrijding, informele zorg, OGGZ en aanpak dementie vallen binnen dit taakveld.
De lasten betreffen met name subsidies en bijdragen aan maatschappelijke organisaties die bovenstaande voorzieningen aanbieden. Daarnaast vallen ook de kosten voor beheer en exploitatie van wijk- en dienstencentra hieronder. De baten betreffen huurinkomsten van wijk- en dienstencentra en kinderopvanglocaties gevestigd in gemeentelijke panden.
Toelichting ontwikkelingen
Sinds 2015 is er sprake van een grote instroom van statushouders in de gemeente. Na de focus op de eerste opvang, wegwijs raken in de gemeente en het leren van de taal, komt nu de volgende fase in beeld: toeleiding naar werk. Complicerende factor is dat de gemeente wettelijk niet verantwoordelijk is voor inburgering en dus ook weinig invloed kan uitoefenen op de kwaliteit en intensiteit van de taalcursussen. Een samenhangende aanpak moet hierop ontwikkeld worden.
Verder krijgt de gemeente veel signalen dat instellingen zoals kinderopvang, scholen maar ook het sociaal servicepunt extra ondersteuning en expertise nodig hebben om adequate ondersteuning aan deze doelgroep die vaak uit een oorlogssituatie komt, te kunnen bieden. De invloed van de gemeente hierop is beperkt.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.106 | 645 | 7.751 | 7.582 | 169 |
Baten | 800 | 123 | 923 | 1.554 | 631 |
Saldo van lasten en baten | -6.306 | -523 | -6.828 | -6.028 | 801 |
Bedragen x € 1.000,- |
Kulturhus Stompwijk
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Kulturhus Stompwijk | Voor het behoud van de basisvoorzieningen in Stompwijk investeren wij in een slimme combinatie van voorzieningen op het gebied van onderwijs, kinderopvang, welzijn en zorg, onder één dak; het Kulturhus. |
Regionaal Doelgroepenvervoer
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Regionaal Doelgroepenvervoer | Het uitvoeringsprogramma doelgroepenvervoer Haaglanden beoogt meer efficiëntie in het doelgroepenvervoer en voordelen voor kwetsbare inwoners. |
Mantelzorgondersteuning
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Mantelzorgondersteuning | Leidschendam-Voorburg ondersteunt mantelzorgers en vrijwilligers in hun werk |
Maatschappelijke betrokkenheid
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Maatschappelijke betrokkenheid | Inwoners en organisaties die zich betrokken voelen bij elkaar, dragen meer bij aan de samenleving. Het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid helpt daar bij. |
Maatschappelijke integratie Statushouders en Vluchtelingen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Maatschappelijke integratie Statushouders en Vluchtelingen | Leidschendam-Voorburg streeft er naar om voor al haar inwoners een solidaire en inclusieve gemeente te zijn. Iedere inwoner moet maximaal kunnen en mogen participeren. |
Transformatie vrij-toegankelijke (welzijn en zorg) voorzieningen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Transformatie vrij-toegankelijke (welzijn en zorg) voorzieningen | Met het verbeteren van algemeen toegankelijke voorzieningen (wijkcentra, activiteitenaanbod, e.d.) kunnen meer inwoners meedoen en voor zichzelf zorgen |
Maatschappelijke participatie Statushouders en Vluchtelingen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Maatschappelijke participatie Statushouders en Vluchtelingen | Participatie bevordert de wederzijdse acceptatie en vergroot de maatschappelijke kansen. |
Acceptatie en emancipatie van LHBT’ers, in het bijzonder allochtonen en ouderen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Acceptatie en emancipatie van LHBT’ers, in het bijzonder allochtonen en ouderen | Leidschendam-Voorburg streeft er naar om voor al haar inwoners een solidaire en inclusieve gemeente te zijn. Iedere inwoner moet maximaal kunnen en mogen participeren. |
6.2 Wijkteams
De toegang tot ondersteuning richt zich op een snelle, klantvriendelijke toeleiding naar de juiste hulp voor inwoners die deze nodig hebben. De inwoner staat hierbij centraal. De multidisciplinaire teams (MDT's) van de gemeente werken zoveel mogelijk integraal zodat inwoners zo goed mogelijk geholpen worden. Ook de gemeentelijke partners die samenwerken in het Sociaal Servicepunt vervullen in de toeleiding een belangrijke rol.
Tot dit taakveld behoren alle inspanningen gericht op het identificeren van de mogelijkheden (eigen kracht) en hulpvraag van de inwoner en zijn/haar netwerk en het vinden van de juiste vorm van individuele ondersteuning door informatievoorziening, voorlichting, advisering en cliëntondersteuning.
De lasten betreffen met name de medewerkers van de MDT's, de Lokale Kamer, casemanagement (jeugd), jeugdbeschermingstafel en (subsidies m.b.t. de) sociale servicepunten.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Wijkteams | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.515 | -348 | 4.166 | 4.382 | -216 |
Baten | 293 | -265 | 28 | 56 | 28 |
Saldo van lasten en baten | -4.222 | 83 | -4.139 | -4.326 | -187 |
Bedragen x € 1.000,- |
Preventieve ondersteuning jeugd
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Preventieve ondersteuning jeugd | Preventie en vroegsignalering verminderen het beroep op de zware jeugdzorg. |
Multidisciplinair jeugdteam
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Multidisciplinair jeugdteam | Met het multidisciplinaire Jeugdteam waarborgt de gemeente een deskundige toeleiding naar en inzet van hulp aan jongeren, conform de Jeugdwet. |
Organisatie dienstverlening sociaal domein
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Organisatie dienstverlening sociaal domein | Leidschendam-Voorburg wil uitstekende gemeentelijke dienstverlening bieden en verbetert zodoende ook de organisatie van de dienstverlening in het sociaal domein. |
6.3 Inkomensregelingen
De gemeente ondersteunt indien nodig inwoners (tijdelijk) met een inkomensvoorziening op maat. De ondersteuning is gericht op het voorkómen van armoede en het realiseren van een financieel stabiele situatie voor de toekomst. Dit bevordert de financiële zelfredzaamheid en het zelfstandig functioneren. Ook is een financieel stabiele situatie vaak een basisvoorwaarde voor het succes van andere zorg en ondersteuningstrajecten.
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, ooievaarspas.
De lasten betreffen met name de kosten voor alle uitkeringen en de bijzondere bijstand inclusief armoedebestrijding (bijv. de schoolspullenpas). Daarnaast bevat dit taakveld de kwijtscheldingen van afval- en rioolheffingen. De baten betreffen met name de rijksinkomsten Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en inkomsten uit andere gemeente voor de uitvoeringskosten van de werkorganisatie Duivenvoorde.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Inkomensregelingen | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 30.652 | 4.897 | 35.549 | 36.293 | -743 |
Baten | 25.983 | 3.748 | 29.731 | 30.485 | 754 |
Saldo van lasten en baten | -4.669 | -1.149 | -5.819 | -5.808 | 11 |
Bedragen x € 1.000,- |
Bereik minimabeleid
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Bereik minimabeleid | De gemeente stimuleert inwoners met een laag inkomen om gebruik te maken van de regelingen die er voor hen zijn. |
6.4 Begeleide participatie
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt wil de gemeente zoveel mogelijk laten participeren. Het uiteindelijke doel is zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen bij een reguliere werkgever. Voor een deel van de inwoners is een reguliere werkplek echter (nog) niet haalbaar. Voor deze groep organiseert de gemeente een passend alternatief zoals beschut werk, de tegenprestatie en/of vrijwilligerswerk, zodat iedereen mee kan doen in de maatschappij.
Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet direct gericht zijn op doorstroming naar arbeid, zoals: beschut werk en bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, de resterende Wsw-werkplekken en dienstbetrekkingen voor begeleid werken.
De lasten betreffen o.a. de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW), dienstverlening op maat voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (trede 1 en 2) en alternatief beschut werk.
Toelichting ontwikkelingen
Bij de eerste kwartaalrapportage 2017 DSW zijn extra tekorten zichtbaar geworden. Op basis van de prognose uit de halfjaarlijkse rapportage 2017 DSW wordt rekening gehouden met een extra tekort van circa € 900.000 voor de drie gemeenten gezamenlijk, bovenop de begrote gemeentelijke bijdrage van € 828.000. Voor Leidschendam-Voorburg betekent dit een extra gemeentelijke bijdrage van € 198.000 bovenop de begrote gemeentelijke bijdrage van € 182.000. Dit is meegenomen in de tweede tussentijdse rapportage. DSW heeft de begroting 2018-2021 herzien.
In 2017 is het Dagelijks Bestuur aan de slag gegaan met de uitwerking van het toekomstscenario van DSW. Daarbij is duidelijk geworden dat de keuzes voor de toekomst van de drie deelnemende gemeenten verschillen voor de bediening van de verschillende doelgroepen. Gezien de ontwikkelingen in de SW-sector is de huidige Gemeenschappelijke Regeling DSW geen toekomstbestendige optie. Op 7 december 2017 heeft het Algemeen Bestuur het eindrapport ‘onderzoek consequenties andere vorm van samenwerking’ vastgesteld. Dit rapport is gedeeld met de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Met instemming van de gemeenteraden hebben de deelnemende gemeenten de intentie uitgesproken om de DSW om te vormen naar een sociaal werkbedrijf met de gemeente Zoetermeer als centrumgemeente. Dit betekent dat de huidige gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven en Leidschendam-Voorburg en Rijswijk in de toekomst werkplekken inkopen bij de gemeente Zoetermeer. In 2018 wordt een voorstel hiervoor verder uitgewerkt.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Begeleide participatie | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.211 | -196 | 5.015 | 4.911 | 104 |
Baten | 0 | 80 | 80 | 89 | 9 |
Saldo van lasten en baten | -5.211 | 276 | -4.935 | -4.822 | 113 |
Bedragen x € 1.000,- |
Innovaties in het Sociaal Domein - Participatie
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Innovaties in het Sociaal Domein - Participatie | Bijstandscliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (trede 1 en 2) krijgen de mogelijkheid om actief mee te doen in de maatschappij. |
Beschut werken nieuwe stijl
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Beschut werken nieuwe stijl | Beschut werken is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking veel begeleiding en aanpassingen van de werkplek nodig hebben. |
Verbonden partijen
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
6.5 Arbeidsparticipatie
Met een betaalde baan kunnen inwoners in hun eigen levensonderhoud voorzien. Een baan levert een positieve bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en sociale contacten van inwoners. Inspanningen zijn gericht op het stimuleren dat zoveel mogelijk inwoners een reguliere betaalde baan krijgen en behouden.
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
- (bepaalde) vormen van tijdelijke loonkostensubsidie;
- voorzieningen, waaronder Jobcoach;
- loonwaardebepaling.
De lasten betreffen participatie- en re-integratie trajecten, begeleiding naar werk, uitvoeren van het actieplan jeugdwerkgelegenheid en loonkosten subsidie.
Toelichting ontwikkelingen
Het Arbeidsmarktoffensief en het actieplan Jeugdwerkgelegenheid lopen tot en met 2018. In 2018 wordt een nieuw beleidsplan opgesteld dat in de tweede helft van het jaar aan de raad wordt voorgelegd. Belangrijke vraagstukken hierbij zijn het tekort op het BUIG-budget en extra aandacht voor uitstroom uit de bijstand van statushouders en ouderen.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Arbeidsparticipatie | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.932 | 1.120 | 4.051 | 3.590 | 461 |
Baten | 0 | 884 | 884 | 841 | -42 |
Saldo van lasten en baten | -2.932 | -236 | -3.168 | -2.749 | 419 |
Bedragen x € 1.000,- |
Jeugdwerkgelegenheid en Onderwijs
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Jeugdwerkgelegenheid en Onderwijs | Jongeren die het hoogste opleidingsniveau binnen hun capaciteiten bereiken, kunnen daarmee een goede positie verwerven op de arbeidsmarkt. |
Re-integratie
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Re-integratie | Terugdringen tekort van het uitkeringsbudget en mensen aan het werk te helpen. |
Arbeidsparticipatie statushouders en vluchtelingen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Arbeidsparticipatie statushouders en vluchtelingen | Naast inkomensondersteuning krijgen statushouders begeleiding bij het vinden van werk of de weg daar naar toe. |
6.6 Maatwerkvoorzieningen
De gemeentelijke ambitie is om Inwoners zo lang mogelijk en zo zelfstandig mogelijk thuis te laten wonen, in hun eigen omgeving en omringd door hun eigen sociale netwerk. Dit fysiek mogelijk maken levert een belangrijke bijdrage aan het zelfstandig functioneren en regie kunnen voeren over het eigen leven. Om meer mensen in staat te stellen (begeleid) zelfstandig te leven levert de gemeente uiteenlopende inspanningen, gecoördineerd middels het actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen. Daarnaast leveren de inspanningen vanuit taakveld 6.1 een belangrijke bijdrage aan het (langer) zelfstandig wonen van inwoners.
Tot dit taakveld horen (Wmo)voorzieningen om zelfstandig te kunnen functioneren voor mensen met fysieke beperkingen, die op basis van een beschikking verstrekt worden: huisautomatisering (domotica), woningaanpassingen, hulpmiddelen en de overige voorzieningen voor fysiek beperkten.
De lasten betreffen met name de kosten voor hulpmiddelen en woonvoorzieningen.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.115 | -195 | 1.920 | 1.925 | -5 |
Baten | 5 | 0 | 5 | 61 | 56 |
Saldo van lasten en baten | -2.110 | 195 | -1.915 | -1.864 | 50 |
Bedragen x € 1.000,- |
Regeling eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Regeling eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen | Het huidige beleid voor eigen bijdrage is voor bepaalde groepen inwoners een drempel om gebruik te maken van een voorziening. |
6.71 Maatwerk dienstverlening 18+
De gemeente heeft tot taak om inwoners die dat nodig hebben, individuele ondersteuning te bieden bij het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en regie over het eigen leven te voeren. De ondersteuning wordt geboden in de vorm van arrangementen die zijn afgestemd op de behoeften van de cliënt en zijn of haar mantelzorger. Gemeente en zorgaanbieders werken daartoe resultaatgericht en efficiënt (samen) via het principe ‘1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur’. De ambitie van de gemeente is om een beweging op gang te brengen van zware naar lichtere zorg (preventie en afschaling). De transformatie van het voorliggend veld geeft hieraan een belangrijke impuls.
Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren en/of geformuleerde doelen (resultaat) op basis van een toekenningsbeschikking:
- individuele begeleiding en groepsbegeleiding (incl. PGB's);
- huishoudelijke ondersteuning;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers;
- individueel vervoer;
- financiële tegemoetkoming voor personen met een fysieke, een psychische of psychosociale beperking in bepaalde daarmee verband houdende extra kosten;
- schuldhulpverlening.
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en curatieve schuldhulpverlening. De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van WMO diensten.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Maatwerk dienstverlening 18+ | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.547 | -1.306 | 9.241 | 8.916 | 325 |
Baten | 1.500 | -670 | 830 | 1.044 | 214 |
Saldo van lasten en baten | -9.047 | 636 | -8.411 | -7.872 | 539 |
Bedragen x € 1.000,- |
Meerkostenregeling
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Meerkostenregeling | De gemeente organiseert de wettelijke financiële tegemoetkoming voor inwoners die extra kosten maken als gevolg van een beperking. De toegankelijkheid van de huidige regeling wordt als te beperkt ervaren. |
Huishoudelijke ondersteuning (HO) en signalering
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Huishoudelijke ondersteuning (HO) en signalering | Na gesprekken met klanten, overleggen met zorgaanbieders, lokale politieke aandacht én juridische ontwikkelingen (uitspraak CrvB) heeft de gemeente besloten het beleid voor huishoudelijke ondersteuning aan te passen. |
6.72 Maatwerk dienstverlening 18-
De gemeente heeft als taak om jeugdigen waar nodig hulp te bieden zodat zij veilig en gezond op kunnen groeien. Deze ondersteuning vindt zoveel mogelijk in de thuissituatie plaats en kan zowel gericht zijn op de jeugdige zelf als op de ouder(s). Gemeente en zorgaanbieders werken daartoe resultaatgericht en efficiënt (samen) via het principe ‘1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur’. De ambitie van de gemeente is om een beweging op gang te brengen van zware naar lichtere zorg (preventie en afschaling). Het preventiekader jeugd geeft hieraan een impuls.
Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt waaronder begrepen:
- ambulante begeleiding en dagbesteding;
- jeugd- en opvoedhulp;
- jeugd-GGZ;
- vervoer (18-);
- persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf.
De lasten betreffen hoofdzakelijk de kosten die de gemeente voor deze voorzieningen maakt (in natura en PGB's). Deze jeugdhulp wordt grotendeels ingekocht door het regionaal inkoopbureau H10.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Maatwerk dienstverlening 18- | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.290 | 2.183 | 12.473 | 14.650 | -2.178 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 109 | 109 |
Saldo van lasten en baten | -10.290 | -2.183 | -12.473 | -14.542 | -2.069 |
Bedragen x € 1.000,- |
Ambulante Jeugdhulp
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Ambulante Jeugdhulp | Dagbesteding is onderdeel van de gedecentraliseerde taken in het sociaal domein en helpt in de ontwikkeling van kinderen. |
Verbonden partijen
Inkoopbureau H-10
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
5 tot 10% van alle inwoners heeft (al dan niet tijdelijk) zware geïndiceerde zorg nodig. De ondersteuning is er enerzijds op gericht dat inwoners toch thuis kunnen blijven wonen bij dreigende dakloosheid of huiselijk geweld, maar ook om een vangnet te bieden met opvang- of crisisvoorzieningen aan inwoners waar dit (tijdelijk) niet mogelijk is. De taakvelden Maatwerkdienstverlening 18+ en Geëscaleerde zorg 18+ liggen net als bij jeugd, in elkaars verlengde. Tijdige op- en afschaling is een belangrijk doel.
Tot dit taakveld behoren alle opvang- en beschermd wonen voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende voorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (onderdeel van Veilig Thuis);
- beschermd wonen (ggz en verslaving);
- maatschappelijke opvang;
- inloop GGZ.
Een groot deel van deze voorzieningen wordt georganiseerd en gefinancierd door centrumgemeente Den Haag. De lokale lasten betreffen de subsidie aan de inloop GGZ, noodopvang dakloze gezinnen en huiselijk geweld (inclusief gemeentelijke bijdrage aan vrouwenopvang).
Toelichting ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2018 is 'Veilig Thuis' opgenomen onder de gemeenschappelijke regeling GGD. In 2017 is een tussenevaluatie van de Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling gemaakt. In 2018 zal onder andere gewerkt worden aan de regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling 2019-2023.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+ | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 613 | -179 | 434 | 514 | -80 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -613 | 179 | -434 | -514 | -80 |
Bedragen x € 1.000,- |
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (O)GGZ
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (O)GGZ | De gemeente geeft uitvoering aan een verplichting die volgt uit het rapport van de commissie Dannenberg over de decentralisatie van beschermd wonen. |
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Het bieden van zware geïndiceerde jeugdhulp, waaronder ook het gedwongen kader van de jeugdhulp, valt binnen dit taakveld. Goede hulpverlening aan en bescherming van jeugdigen draagt bij aan het veilig opgroeien.
De taakvelden Maatwerkdienstverlening 18- en Geëscaleerde zorg 18- liggen in elkaars verlengde. Zorg zal licht waar mogelijk, maar zwaar waar nodig worden ingezet.
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het waarborgen van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen:
- jeugdbescherming;
- jeugdreclassering;
- aanpak kindermishandeling (onderdeel van regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en Veilig Thuis);
- gedwongen jeugdhulp (gesloten);
- jeugdhulp met verblijf;
- programma's rond verslaving;
- individuele maatwerkdienstverlening voor jeugdigen in opvangvoorzieningen.
De lasten betreffen de kosten voor gedwongen jeugdhulp en Veilig Thuis.
Binnen de gemeentegrenzen ligt Schakenbosch, een bovenregionale instelling voor gesloten jeugdhulp. Hier worden ook jeugdigen van buiten de gemeente geplaatst, met instellingsvoogdij. Voor de financiële gevolgen hiervan wordt de gemeente achteraf gecompenseerd.
Toelichting ontwikkelingen
Vanaf 1 januari 2018 is 'Veilig Thuis' opgenomen onder de GR GGD. In 2017 is een tussenevaluatie van de Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling gemaakt. In 2018 zal onder andere gewerkt worden aan de regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling 2019-2023.
Stichting Stojah: Per 1 januari 2018 zijn alle gemeenten uitgetreden en is het liquidatieproces gestart.
In 2017 is de uitvoeringsvisie gedwongen kader gemaakt. Vanaf 2018 zal Leidschendam-Voorburg als voorloper-gemeente meedoen aan de pilot 'Beter samenspel voor veilig opgroeien'.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Geëscaleerde zorg 18- | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.850 | 0 | 1.850 | 1.921 | -71 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 9 | 9 |
Saldo van lasten en baten | -1.850 | 0 | -1.850 | -1.912 | -62 |
Bedragen x € 1.000,- |
Stojah
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Stojah | Stojah is momenteel werkgever voor een aantal medewerkers uit het Jeugdteam. De stichting stopt per 1 januari 2018. |
Gedwongen kader
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Gedwongen kader | Als vrijwillige jeugdhulp niet volstaat, wordt hulp uit het zogeheten gedwongen kader ingezet. Het gedwongen kader bestaat uit jeugdbescherming en jeugdreclassering. Bij jeugdbescherming zijn gezondheid en/of veiligheid in het geding. Bij jeugdreclassering is er sprake is van (verdenking van) een strafbaar feit”. |
Infrastructureel Jeugd
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Infrastructureel Jeugd | De gemeente en zorgpartners zoeken naar een juiste balans in residentiële voorzieningen en ambulante zorg, vanwege het beroep op extramuralisering van de zorg. |