Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
7.1 | Volksgezondheid |
Omschrijving
Doel van dit programma is het behouden en bevorderen van een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving voor nu en de volgende generatie. Wij voeren de (wettelijke) taak voor lokale gezondheidszorg en het gemeentelijke duurzaamheidsprogramma uit. Dit doen we door het op doelmatige wijze beheren van het rioolstelsel, afvalzorg, begrafeniszorg, lokale gezondheidszorg en uitvoeren van het duurzaamheidsprogramma. Hierbij zoeken we de balans tussen dienstverlening, duurzaamheid en kosten.
7. Volksgezondheid en milieu
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
Draagt bij aan subdoelstelling(en) |
---|
Geen afname groene ruimte in bebouwd gebied |
Aantrekkelijk groen en recreatief buitengebied |
Goed beschermd en beleefbaar erfgoed |
Aantrekkelijke variatie van woningen en woonmilieus voor iedereen |
In 2020 of eerder de landelijke norm voor afvalscheiding halen |
Duurzaam energiegebruik |
Duurzaam, robuust en kwalitatief goed watersysteem |
Aantrekkelijke leefomgeving voor mens, plant en dier |
Gezond woon- en leefklimaat |
7. Volksgezondheid en milieu
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
33 | Omvang fijn huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | 2016 | 237 (landelijk 187) | CBS - Statistiek Huishoudelijk afval |
34 | Hernieuwbare elektriciteit | % | 2015 | 0,7 (landelijk 12,2) | RWS Leefomgeving |
33 | Omvang fijn huishoudelijk restafval |
Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval (fijn huishoudelijk restafval). | |
34 | Hernieuwbare elektriciteit |
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. |
7. Volksgezondheid en milieu
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Volksgezondheid en milieu | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Volksgezondheid | 2.281 | 47 | 2.328 | 2.302 | 26 |
Riolering | 3.278 | 1.809 | 5.088 | 5.156 | -68 |
Afval | 8.906 | -186 | 8.720 | 8.611 | 109 |
Milieubeheer | 1.786 | 220 | 2.006 | 2.028 | -22 |
Begraafplaatsen en crematoria | 867 | -11 | 855 | 852 | 4 |
Totaal Lasten | 17.118 | 1.879 | 18.997 | 18.948 | 49 |
Baten | |||||
Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 57 | 57 |
Riolering | 4.835 | 250 | 5.085 | 5.159 | 74 |
Afval | 11.694 | -84 | 11.610 | 11.556 | -55 |
Milieubeheer | 31 | 105 | 136 | 216 | 80 |
Begraafplaatsen en crematoria | 1.075 | 0 | 1.075 | 1.045 | -30 |
Totaal Baten | 17.634 | 272 | 17.906 | 18.033 | 126 |
Saldo van lasten en baten | 516 | -1.607 | -1.091 | -916 | 175 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten binnen het programma Volksgezondheid en milieu is in totaal € 175.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Volksgezondheid (€ 83.000 voordeel)
De baten betreffen terugbetaling van voorgaande jaren door de GR GGD (€ 57.000 voordeel).
Afval (€ 54.000 voordeel)
Binnen het taakveld Afval worden de onder- en overschrijdingen op de exploitatiebudgetten die onderdeel zijn van de tariefberekening van de afvalstoffenheffing, verrekend met de voorziening afval en leiden daarom niet tot een resultaat voor de jaarrekening. De afwijkingen die onderdeel uitmaken van de tariefberekening van de afvalstoffenheffing hebben betrekking op de gemeentelijke projectkosten omgekeerd inzamelen en de Plastic, Metaal en Drankenkarton (PMD)-opbrengsten. Op de gemeentelijke projectkosten omgekeerd inzamelen is sprake van een onderschrijding op de lasten (€ 131.000 voordeel). Dit wordt veroorzaakt door de eerdere vertraging in het besluitvormingsproces waardoor de geplande aanpassingen in de openbare ruimte van diverse wijken is vertraagd. De opbrengsten uit PMD-afval blijft achter bij de raming (€ 122.000 nadeel), omdat het tonnage recyclebare PMD lager ligt dan het tonnage ingezameld PMD-afval waarop de opbrengst gebaseerd was. Daarnaast zijn binnen het taakveld Afval exploitatiebudgetten die géén onderdeel zijn van de tariefberekening. Het genoemde voordeel van € 54.000 heeft daarop betrekking en is opgebouwd uit diverse kleinere bedragen.
Milieubeheer (€ 58.000 voordeel)
De onderschrijding op dit taakveld wordt veroorzaakt doordat het begrote GGD onderzoek luchtkwaliteit bij gevoelige bestemmingen (bv scholen en kinderdagverblijven) dit jaar nog niet tot uitvoering is gekomen wegens de doorlooptijd van de benodigde afstemming met de betrokken partijen. Het onderzoek zal in 2018 gaan plaatsvinden. Daarnaast is er een kleine onderschrijding op de stimuleringsregeling duurzame maatregelen als gevolg van een lagere vaststelling van de diverse subsidies dan de oorspronkelijke verlening.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
7.1 Volksgezondheid
Een gezonde leefstijl draagt bij aan een goede participatie en zelfredzaamheid van inwoners. Centraal staat vroegtijdige signalering bij ongezonde leefstijl, kennisdeling over gezonde leefstijl. Maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen, behoren tot dit taakveld.
De GGD en lokaal gezondheidsbeleid en de jeugd gezondheidszorg vormen de grootste posten binnen dit taakveld. De speerpunten en acties voor het lokaal gezondheidsbeleid, zoals vastgelegd in de sport en beweegvisie, zijn terug te vinden bij Programma 5, taakveld 5.1.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Volksgezondheid | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.281 | 47 | 2.328 | 2.302 | 26 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 57 | 57 |
Saldo van lasten en baten | -2.281 | -47 | -2.328 | -2.245 | 83 |
Bedragen x € 1.000,- |
Bewustwording gezonde leefstijl
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Bewustwording gezonde leefstijl | Een gezonde leefstijl is van positieve invloed op de fysieke en psychische gesteldheid van mensen. Hierdoor zullen zij minder vaak een beroep hoeven doen op maatschappelijke ondersteuning. |
Verbonden partijen
GGD Haaglanden
7.2 Riolering
Tot dit taakveld behoort de wettelijke zorgplicht om het stedelijk afvalwater in te zamelen en te transporteren, de afvoer van het regenwater in de openbare ruimte en de grondwaterstand in de openbare ruimte. Deze gemeentelijke taken zijn vastgelegd in het Water & Rioleringsplan (WRP) 2016-2021. In het WRP zijn de beleidsdoelen, maatregelen en financiële dekking opgenomen. Het plan beschrijft onder andere de maatregelen die nodig zijn om de doelen te realiseren en geeft aan hoe het beheer van de riolering, het watersysteem en andere watervoorzieningen de komende jaren wordt vorm gegeven.
De baten betreffen de inkomsten uit de rioolheffing. De lasten hangen hier (gedeeltelijk) mee samen en bestaan uit de kapitaallasten, en beheer- en onderhoudslasten van het gemeentelijk rioleringsstelsel (zie voor de kostenopbouw van de rioolheffing de paragraaf lokale heffingen).
Toelichting ontwikkelingen
Mede door de klimaatontwikkeling neemt de aandacht toe voor het beter beheersen van de grondwaterstanden in openbaar gebied met behulp van drainage. Overtollig grondwater wordt nu geloosd op de afvalwaterriolering. Aanleg van drainage draagt dus ook bij aan het realiseren van een meer duurzaam watersysteem en het sluiten van de watercyclus in de afvalwaterketen. In het Water en Rioleringsplan is hierop al geanticipeerd.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Riolering | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.278 | 1.809 | 5.088 | 5.156 | -68 |
Baten | 4.835 | 250 | 5.085 | 5.159 | 74 |
Saldo van lasten en baten | 1.557 | -1.559 | -3 | 3 | 6 |
Bedragen x € 1.000,- |
Maatregelen Bui van de Eeuw (Water- en Rioleringsplan)
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Maatregelen Bui van de Eeuw (Water- en Rioleringsplan) | Het Water- en Rioleringsplan heeft oog voor de effecten van klimaatverandering. Door berekeningen voor de Bui van de eeuw is er een beeld van het functioneren van de riolering en waterbergingen bij extreme neerslag. En kunnen maatregelen genomen worden om schade aan bebouwing te voorkomen. |
7.3 Afval
Tot dit taakveld behoren de taken, die het belang van de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig afvalstoffenbeheer, dienen. Het belang daarvan neemt toe omdat tegenwoordig anders naar afval wordt gekeken dan in het verleden. Afval wordt steeds meer benaderd als grondstof. In een meer circulaire economie is afval van waarde. Dat betekent duurzaam omgaan met natuurlijke hulpbronnen, zuiniger zijn op grondstoffen, voorwerpen langer en opnieuw gebruik. Afvalscheiding en de wijze van inzameling zijn daarbij van wezenlijk belang. De gemeente werkt mee aan het Programma 'Van Afval Naar Grondstof' (VANG) om te komen tot een vermindering van het restafval. De doelstelling daarbij is per persoon per jaar maximaal 100 kg restafval per inwoner en minimaal 75% afvalscheiding in 2020.
De baten betreffen de inkomsten uit de afvalstoffenheffing. De lasten hebben betrekking op (een deel van) de kosten die worden gemaakt voor de afvalinzameling en de gemeentelijke kosten voor het project 'omgekeerd inzamelen' (zie voor de kostenopbouw van de afvalstoffenheffing de paragraaf lokale heffingen).
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Afval | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.906 | -186 | 8.720 | 8.611 | 109 |
Baten | 11.694 | -84 | 11.610 | 11.556 | -55 |
Saldo van lasten en baten | 2.788 | 102 | 2.890 | 2.945 | 55 |
Bedragen x € 1.000,- |
Grip op grondstoffen / Omgekeerd inzamelen
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Grip op grondstoffen / Omgekeerd inzamelen | Het 'omgekeerd inzamelen' wordt vanaf 2017 in een periode van vijf jaar gefaseerd ingevoerd in de gemeente. Papier, GFT en plastic worden huis-aan-huis opgehaald. Voor restafval komen ondergrondse containers in de buurt. Avalex evalueert hoe de invoering verloopt. |
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Avalex
7.4 Milieubeheer
Op weg naar een klimaatneutrale regio in 2050 is het streven om in 2020 de tussendoelstelling 20% CO2- en energiereductie en 20% duurzame energie te bereiken. Daarom wordt energiebesparing en duurzame energie gestimuleerd. De doelstelling is, om de gemeente in 2050 klimaatbestendig ingericht te hebben.
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu waaronder bodem, geluid- en luchtkwaliteit, verduurzaming, energie en ongediertebestrijding. Een deel van de wettelijke taken op deze gebieden is ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH).
De lasten hangen samen met de uitvoering van de duurzaamheidsagenda, waaronder de subsidieregeling voor duurzame maatregelen, klimaatbeleid, bodemonderzoek en -sanering, en de bijdrage aan de ODH.
Toelichting ontwikkelingen
De komende energietransitie en druk op gasloos bouwen is in de loop van 2017 versterkt. De komende jaren zal op dit punt een extra inspanning nodig zijn.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Milieubeheer | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.786 | 220 | 2.006 | 2.028 | -22 |
Baten | 31 | 105 | 136 | 216 | 80 |
Saldo van lasten en baten | -1.755 | -114 | -1.869 | -1.811 | 58 |
Bedragen x € 1.000,- |
Uitvoering duurzaamheidsagenda
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Uitvoering duurzaamheidsagenda | De gemeente maakt samen met inwoners en bedrijven Leidschendam-Voorburg duurzamer. De gemeente investeert in een groene, energiezuinige en gezonde leefomgeving. Daarnaast stimuleert zij investeringen door particulieren en organisaties in duurzaamheid. |
Verbonden partijen
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Tot dit taakveld behoort het uitvoeren van de Wet op de Lijkbezorging. Er zijn drie gemeentelijke begraafplaatsen; Oosterbegraafplaats, Oude begraafplaats Parkweg in Voorburg en de begraafplaats Noorthey in Leidschendam. Om de functie van begraafplaats/gedenkpark zo goed mogelijk te kunnen vervullen wordt een breed scala aan verschillende graven en as-bestemmingen aangeboden. De begraafplaats/gedenkparken worden onderhouden op basis van het vastgestelde beheer- en onderhoudsplan begraafplaatsen.
De baten betreffen de inkomsten voor de lijkbezorgingsrechten. De lasten hebben betrekking op (een deel van) de beheer- en onderhoudskosten van de begraafplaatsen en gedenkparken. (zie voor de kostenopbouw van de lijkbezorgingsrechten de paragraaf lokale heffingen).
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Begraafplaatsen en crematoria | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 867 | -11 | 855 | 852 | 4 |
Baten | 1.075 | 0 | 1.075 | 1.045 | -30 |
Saldo van lasten en baten | 208 | 11 | 219 | 193 | -26 |
Bedragen x € 1.000,- |
Gedenkparken
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Gedenkparken | Door hun omvang, ligging en groene karakter kunnen de gemeentelijke begraafplaatsen meer zijn dan een plek om te rouwen. De gemeente wil de drie begraafplaatsen ontwikkelen tot gedenkparken met een hoogwaardige groene kwaliteit en ruimte voor nevenfuncties. |
Marktconsultatie crematorium
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Marktconsultatie crematorium | In 2017 vindt er een marktconsultatie plaats onder de geïnteresseerde partijen voor de realisatie van een crematorium. Op basis van deze marktconsultatie besluit de gemeente hoe de lijkbezorging in de gemeente in de toekomst wordt georganiseerd. |