Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
4.1 | Openbaar basisonderwijs |
Omschrijving
De onderwijsvisie van Leidschendam-Voorburg vormt de basis voor de invulling van de activiteiten binnen het programma Onderwijs: De visie kent zes pijlers om gezond en veilig opgroeien en de maximale ontwikkeling van kinderen mogelijk te maken:
- onderwijshuisvesting
- integrale Kindcentra (afgekort: IKC)
- brede scholen voortgezet onderwijs
- gezonde en veilige scholen
- passend onderwijs
- relatie onderwijs - arbeidsmarkt
De onderwijsvisie is met partners uitgewerkt in een lokale educatieve Agenda (LEA). In de stuurgroep jeugd en onderwijs wordt uitvoering aan de agenda gegeven.
4. Onderwijs
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
4. Onderwijs
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
17 | Absoluut verzuim (niet op school ingeschreven leerplichtigen) | Aantal per 1.000 leerlingen | 2016 | 2,25 (landelijk 2,01) | DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs |
18 | Relatief verzuim (ongeoorloofde afwezigheid bij ingeschreven leerplichtigen) | Aantal per 1.000 leerlingen | 2016 | 15,84 (landelijk 26,88) | DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs |
19 | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2014 | 2,3 (landelijk 2,0) | DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs |
17 | Absoluut verzuim (niet op school ingeschreven leerplichtigen) |
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 inwoners in de leeftijd 5-18 jaar. | |
18 | Relatief verzuim (ongeoorloofde afwezigheid bij ingeschreven leerplichtigen) |
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners leeftijd 5-18 jaar. | |
19 | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) |
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. |
4. Onderwijs
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Onderwijs | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Openbaar basisonderwijs | 112 | -60 | 52 | 42 | 10 |
Onderwijshuisvesting | 3.087 | 130 | 3.217 | 3.217 | 0 |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.367 | 265 | 3.632 | 3.584 | 48 |
Totaal Lasten | 6.566 | 336 | 6.902 | 6.844 | 58 |
Baten | |||||
Onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 12 | 12 |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 932 | 55 | 987 | 1.045 | 58 |
Totaal Baten | 932 | 55 | 987 | 1.057 | 70 |
Saldo van lasten en baten | -5.634 | -280 | -5.915 | -5.786 | 128 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten binnen het programma Onderwijs is in totaal € 128.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Onderwijsbeleid & Leerlingenzaken (€ 105.000 voordeel)
Op het taakveld Onderwijsbeleid en Leerlingzaken is sprake van een voordeel op leerlingenvervoer (€ 45.000V) doordat er minder ritten zijn geweest dan geraamd. Anderzijds is hier sprake van een tekort door een verkeerde raming van btw kosten voor de combinatiefunctionarissen (€ 40.000 N). Het budget voor brede school activiteiten is hiervoor ingezet (€ 40.000 V).
Daarnaast zijn er meer baten door hogere ontvangsten vanuit het rijk voor de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid (€ 60.000 V).
Aandeel in het totaal
Taakvelden
4.1 Openbaar basisonderwijs
Tot dit taakveld behoren resterende rente en afschrijving van investeringen gedaan vóór 2007 ten behoeve van het inrichten van lokalen en lesmaterialen voor openbare basisscholen. Voor 2007 vielen deze investeringen nog onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid en om deze reden drukken ze nog steeds op de begroting. De verantwoordelijkheid nu is overgedragen aan Stichting Panta Rhei.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Openbaar basisonderwijs | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 112 | -60 | 52 | 42 | 10 |
Saldo van lasten en baten | -112 | 60 | -52 | -42 | 10 |
Bedragen x € 1.000,- |
4.2 Onderwijshuisvesting
De gemeente heeft de wettelijke taak om de scholen adequaat te huisvesten. Functionele, duurzame en flexibele huisvesting draagt bij aan een gezonde, veilige en maximale ontwikkeling van het kind. Samen met de schoolbesturen zijn hiervoor integrale huisvestingsplannen (IHP's) ontwikkeld waarvan verdere realisatie gedurende 2018 uitgerold wordt.
De lasten betreffen rentelasten, afschrijvingen en exploitatielasten van schoolgebouwen. Er zijn geen financiële baten begroot.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Onderwijshuisvesting | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.087 | 130 | 3.217 | 3.217 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 12 | 12 |
Saldo van lasten en baten | -3.087 | -130 | -3.217 | -3.205 | 12 |
Bedragen x € 1.000,- |
Integraal huisvestingsplan onderwijs 2015-2018
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Integraal huisvestingsplan onderwijs 2015-2018 | De gemeente moet voldoen aan haar wettelijke taak om de scholen adequaat te huisvesten. Het coalitieakkoord voegt hieraan toe dat schoolgebouwen schoon, veilig, comfortabel en duurzaam moeten zijn, met een uitdagende buitenruimte voor kinderen. |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Onderwijs draagt in grote mate bij aan de maximale ontwikkeling van kinderen en vergroot als goede voorbereiding op de arbeidsmarkt de kansen op werkgelegenheid. Het lokale onderwijsbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. Dit is vastgelegd in de onderwijsvisie en de lokale educatieve Agenda (LEA).
De lasten betreffen met name leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten en schoolzwemmen. De baten betreffen de rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.
Toelichting ontwikkelingen
In 2018 wordt verder uitvoering gegeven aan de LEA. Er wordt actief ingezet op het terugleiden van thuiszitters naar school of werk. In de pilot ‘Er op af’ wordt (dreigende) schooluitval snel gesignaleerd en innovatief en door actieve benadering (‘outreachend’) opgepakt. De huidige LEA loopt tot eind 2018. Daarom wordt dit jaar een nieuwe LEA opgesteld.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.367 | 265 | 3.632 | 3.584 | 48 |
Baten | 932 | 55 | 987 | 1.045 | 58 |
Saldo van lasten en baten | -2.435 | -210 | -2.645 | -2.539 | 106 |
Bedragen x € 1.000,- |
Lokale Educatieve Agenda (LEA)
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Lokale Educatieve Agenda (LEA) | De gemeente en partners investeren in een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 18 jaar |