Inleiding
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien omvat de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
0.5 | Treasury |
Conform de nieuwe BBV regels worden de algemene dekkingsmiddelen apart inzichtelijk gemaakt. In de begroting 2017 zijn de taakvelden terug te vinden onder programma Bestuur en Ondersteuning.
Omschrijving
Voor de dekking van de kosten van de programma's beschikt de gemeente over een aantal algemene inkomstenbronnen. Deze inkomsten horen niet tot een programma, maar worden hier weergegeven in een Overzicht algemene dekkingsmiddelen. De opbrengsten van de lokale heffingen waarvan de besteding gebonden is (bijvoorbeeld de rioolrechten, de afvalstoffenheffing en de leges) zijn verantwoord onder de desbetreffende programma's.
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bekijk indicatoren
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Treasury | 62 | -61 | 1 | 15 | -14 |
OZB Woningen | 742 | -49 | 693 | 798 | -104 |
OZB Niet-woningen | 318 | 40 | 357 | 368 | -10 |
Belastingen overig | 226 | 17 | 243 | 247 | -4 |
Algemene en overige uitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten en lasten | 28 | 375 | 403 | 373 | 30 |
Totaal Lasten | 1.376 | 321 | 1.698 | 1.800 | -103 |
Baten | |||||
Treasury | 4.996 | 175 | 5.171 | 5.310 | 139 |
OZB Woningen | 10.798 | -2.683 | 8.115 | 8.123 | 8 |
OZB Niet-woningen | 0 | 2.683 | 2.683 | 2.540 | -144 |
Belastingen overig | 606 | 148 | 754 | 766 | 12 |
Algemene en overige uitkeringen | 94.213 | 1.210 | 95.423 | 96.063 | 640 |
Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 69 | 69 |
Totaal Baten | 110.613 | 1.533 | 112.146 | 112.870 | 724 |
Saldo van lasten en baten | 109.237 | 1.212 | 110.449 | 111.070 | 621 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten van de Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien is in totaal € 621.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.
Aan de lastenkant is dit als volgt te verklaren:
Taakveld OZB woningen (€ 104.000 nadeel)
Er zijn meer bezwaren tegen de OZB aanslagen ontvangen dan voorzien. Om dit te verwerken is extra personeel ingezet en dit leidt tot een nadeel van afgerond € 104.000.
Aan de batenkant zijn de verschillen als volgt te verklaren:
Taakveld Treasury (€ 139.000 voordeel)
Dit voordeel is vooral ontstaan door de negatieve rente op kortlopend geld.
Taakveld OZB niet woningen (€ 144.000 nadeel)
Er zijn minder OZB baten voor niet woningen ontvangen dan was begroot. Het betreft hier vooral panden in winkelcentrum Leidsenhage, waar meer panden zijn gesloopt, dan waar in de prognose rekening mee was gehouden.
Taakveld Algemene uitkering (€ 640.000 voordeel)
Het betreft hier per saldo een voordeel uit de decembercirculaire. Dit voordeel is onder andere ontstaan door de decentralisatie uitkering verhoogde asielinstroom (€ 140.000). Deze inkomsten zullen in 2018 gebruikt worden voor de integratie en participatie van de groep statushouders die in de tweede helft van 2017 is gehuisvest (zie ook taakveld 6.1). Daarnaast zijn de verrekeningen van de algemene uitkering van de vorige jaren circa € 470.000 voordeliger dan eerder geraamd. Het resterende bedrag wordt gevormd door verschillende kleine meevallers.
Taakveld overige baten en lasten (€ 69.000 voordeel)
Er zijn binnen dit taakveld geen baten begroot maar er is er een incidenteel voordeel gerealiseerd van € 69.000. Dit is onder andere te verklaren door een ontvangst in verband met een suppletie aangifte BTW compensatie fonds 2016.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
0.5 Treasury
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie. Dit betreft het aantrekken van kort en lang vreemd vermogen en het beheren van de aandelen in Stedin Holding N.V., de Eneco Groep N.V., Dunea en de BNG Bank. De gemeente heeft het voornemen om de aandelen Eneco af te stoten. Een grove indicatie van de verkoopopbrengst van de aandelen ligt naar verwachting tussen de € 80 miljoen en de € 100 miljoen.
De lasten betreffen rente op aangetrokken kortlopende en langlopende geldleningen. De baten betreffen rente op verstrekte geldleningen en dividend uitkeringen van Eneco, Stedin en BNG Bank. Dunea keert geen dividend uit. In 2017 is ook rente ontvangen over nieuw aangetrokken geldleningen.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Treasury | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 62 | -61 | 1 | 15 | -14 |
Baten | 4.996 | 175 | 5.171 | 5.310 | 139 |
Saldo van lasten en baten | 4.934 | 236 | 5.170 | 5.295 | 125 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verbonden partijen
Eneco Holding N.V.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Stedin Holding N.V.
0.61 OZB Woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting (OZB) op eigendom van woningen. De kaders voor de OZB zijn opgenomen in het tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2017. De hoogte van de OZB (+ riool- en afvalstoffenheffing) bepaalt de woonlasten in de gemeente.
De lasten hebben betrekking op de uitvoering van de belasting op eigendom woningen, heffing en waardering woningen, uitvoering OZB en bezwaar en beroep. De baten betreffen de opbrengsten uit de belastingen.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld OZB Woningen | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 742 | -49 | 693 | 798 | -104 |
Baten | 10.798 | -2.683 | 8.115 | 8.123 | 8 |
Saldo van lasten en baten | 10.056 | -2.635 | 7.422 | 7.325 | -96 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.62 OZB Niet-woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting (OZB) op niet-woningen. De kaders voor de OZB zijn opgenomen in het tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2017.
De lasten hebben betrekking op de uitvoering van de belasting op eigendom niet-woningen, heffing en waardering onroerende zaken, heffingen invordering en bezwaar en beroep. De baten hebben betrekking op de opbrengsten uit de belasting.
Toelichting ontwikkelingen
In Leidsenhage is meer gesloopt dan bij de begroting 2017 werd voorzien. De totale waarde van de niet-woningen was daarom lager en daardoor de belasting-opbrengst voor 2017 ook. De uiteindelijke waarde van de nieuwbouw zal echter hoger uitvallen en daardoor in de toekomst een hogere belastingopbrengst genereren.
Wat heeft het gekost?
Taakveld OZB Niet-woningen | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 318 | 40 | 357 | 368 | -10 |
Baten | 0 | 2.683 | 2.683 | 2.540 | -144 |
Saldo van lasten en baten | -318 | 2.644 | 2.326 | 2.172 | -154 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.64 Belastingen overig
Tot dit taakveld behoren overige gemeentelijke belastingen, zoals de hondenbelasting, precariobelasting, toeristenbelasting en reclamebelasting. De kaders voor deze belastingen zijn opgenomen in het tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2017.
De lasten hebben betrekking op de uitvoering van de hondenbelasting, precariobelasting op kabels en leidingen en reclamebelasting. De baten betreft de opbrengsten uit de belastingen.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Belastingen overig | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 226 | 17 | 243 | 247 | -4 |
Baten | 606 | 148 | 754 | 766 | 12 |
Saldo van lasten en baten | 380 | 131 | 511 | 519 | 8 |
Bedragen x € 1.000,- |
Belastingtarieven
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Belastingtarieven | De gemeente streeft naar gemiddeld gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven, met behoud van voorzieningen. De lastendruk per belastingtarief blijft onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden. |
Precario belasting MKB
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Precario belasting MKB | De gemeente wil minder regels, minder administratieve lasten en lagere financiële lasten voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). |
0.7 Algemene en overige uitkeringen
Tot dit taakveld behoren de uitkeringen uit het gemeentefonds zoals, de algemene uitkering, de integratie uitkeringen en de decentralisatie uitkeringen. Specifieke uitkeringen (zoals bijvoorbeeld de Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten, de BUIG) behoren niet tot dit taakveld. Deze worden als inkomsten onder het betreffende taakveld verantwoord.
De baten betreffen de algemene uitkering, integratie uitkeringen en decentralisatie uitkeringen uit het gemeentefonds. Er worden geen lasten op dit taakveld verantwoord.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Algemene en overige uitkeringen | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 94.213 | 1.210 | 95.423 | 96.063 | 640 |
Saldo van lasten en baten | 94.213 | 1.210 | 95.423 | 96.063 | 640 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.8 Overige baten en lasten
Tot dit taakveld behoren taakstellende bezuinigingen, de begrotingsruimte en de post voor onvoorziene uitgaven.
De lasten betreffen onder andere de budgetten voor strategische personeelsplanning en de post voor onvoorziene uitgaven. Er zijn geen inkomsten voor dit taakveld begroot.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Overige baten en lasten | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 28 | 375 | 403 | 373 | 30 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 69 | 69 |
Saldo van lasten en baten | -28 | -375 | -403 | -305 | 98 |
Bedragen x € 1.000,- |