Inleiding
Het programma bestaat uit de volgende taakvelden:
Nummer | Naam Taakveld |
2.1 | Verkeer en vervoer |
Omschrijving
Binnen dit programma wordt gewerkt aan een goede bereikbaarheid van de gemeente. De gemeente zorgt voor de uitvoering van het Verkeers- en Vervoerplan (VVP) en werkt mee aan projecten in de regio. Versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur, verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en aandacht voor de fietser hebben hierin een plek. Er wordt gewerkt aan voldoende parkeerruimte voor inwoners en bezoekers. De gemeente stimuleert dat meer mensen de fiets gebruiken.
2. Verkeer en Vervoer
Bekijk doelstelling
Wat willen wij bereiken?
Doelstellingen:
Draagt bij aan subdoelstelling(en) |
---|
Een verkeersveilige stad |
Voldoende parkeergelegenheid |
Wonen en werken zijn goed bereikbaar met fiets, auto en/of OV |
Mensen gebruiken vaker de fiets en het OV en minder vaak de auto |
Een gezond woon- en leefklimaat |
2. Verkeer en Vervoer
Bekijk indicatoren
Indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
12 | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | % | 2015 | 8 (landelijk 8) | VeiligheidNL |
13 | Ziekenhuisopname n.a.v. vervoersongeval met fietser | % | 2015 | 9 (landelijk 9) | VeiligheidNL |
12 | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig |
Het %-aandeel van het totaal aantal ongevallen met motorvoertuigen die leiden tot ziekenhuisopnamen. | |
13 | Ziekenhuisopname n.a.v. vervoersongeval met fietser |
Het %-aandeel van het totaal aantal ongevallen met fietsers die leiden tot ziekenhuisopnamen. |
2. Verkeer en Vervoer
Financiële samenvatting
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Verkeer en Vervoer | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Verkeer en Vervoer | 8.111 | -1 | 8.110 | 7.529 | 581 |
Parkeren | 225 | 30 | 255 | 255 | 0 |
Recreatieve havens | 2 | -2 | 0 | 5 | -5 |
Econom. havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbaar vervoer | 33 | 15 | 48 | 30 | 18 |
Totaal Lasten | 8.371 | 42 | 8.413 | 7.819 | 593 |
Baten | |||||
Verkeer en Vervoer | 826 | 133 | 959 | 952 | -7 |
Parkeren | 45 | 0 | 45 | 42 | -3 |
Recreatieve havens | 11 | 0 | 11 | 1 | -10 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 883 | 133 | 1.016 | 996 | -20 |
Saldo van lasten en baten | -7.488 | 91 | -7.397 | -6.823 | 574 |
Bedragen x € 1.000,- |
Toelichting financiën
Het saldo van lasten en baten binnen het programma Verkeer en Vervoer is in totaal € 574.000 voordelig. De onderschrijding wordt met name gerealiseerd binnen het taakveld Verkeer en Vervoer.
Verkeer en Vervoer (€ 574.000 voordeel)
De onderschrijding op de lasten wordt onder meer veroorzaakt door fasering in het uitvoeren van het aansluiten van de verkeersregelinstallaties op het netwerkmanagementsysteem van de provincie Zuid-Holland (€ 64.000 voordeel). Daarnaast zijn de uitgaven van niet chemische onkruidbestrijding, als gevolg van een nieuwe aanbesteding, lager uitgevallen (€ 83.000 voordeel) evenals de lagere onderhouds- en energiekosten van de openbare verlichting door het invoeren van LED-verlichting (€ 109.000 voordeel). Omdat de activiteiten rond het invoeren van de kentekenregistratie in oktober 2017 zijn opgestart is een groot deel van het budget hiervoor nog niet uitgegeven (€ 46.000 voordeel).
Voor de overige afwijking is sprake van verschillende kleinere bedragen.
Aandeel in het totaal
Taakvelden
2.1 Verkeer en Vervoer
Een goede verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De gemeente beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen, en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente verkeersbeleid (VVP 2014), en actualiseert de gemeente jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld. De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.
Toelichting ontwikkelingen
Op het gebied van verkeer en vervoer hadden de samenhangende infrastructuurprojecten uit het MIRT, die de bereikbaarheid van de Rotterdamse en Haagse regio moeten verbeteren, de aandacht. Het ging met name om de planuitwerking van Poorten & Inprikkers en Bereikbaarheid Rotterdam Den Haag.
Met de start van de nieuwe bestuursperiode wordt ook een nieuwe Strategische Agenda MRDH 2018-2022 opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. De strategische agenda wordt gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Ook het OESO-rapport wordt bij de agenda betrokken.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Verkeer en Vervoer | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.111 | -1 | 8.110 | 7.529 | 581 |
Baten | 826 | 133 | 959 | 952 | -7 |
Saldo van lasten en baten | -7.285 | 134 | -7.151 | -6.577 | 574 |
Bedragen x € 1.000,- |
Project Bereikbaarheid Stompwijk
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Project Bereikbaarheid Stompwijk | De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. |
Fietsnetwerk (Verkeer- en Vervoersplan)
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Fietsnetwerk (Verkeer- en Vervoersplan) | De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek. |
Verkeersmaatregelen 2017 (Verkeer- en Vervoersplan)
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Verkeersmaatregelen 2017 (Verkeer- en Vervoersplan) | In 2017 hebben de verbetering van (regionale) fietsverbindingen en verkeersveiligheid voor fietsers extra aandacht van de gemeente. Bij de Kadernota is het extra budget hiervoor geregeld. |
Gifvrije onkruidbestrijding op verharding
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Gifvrije onkruidbestrijding op verharding | Vanaf 2017 wordt de onkruidbestrijding minder milieubelastend uitgevoerd, zoals vastgelegd in wetgeving. Bij de Kadernota is het extra budget hiervoor geregeld. |
Bereikbaarheid Leidschendam Centrum (Verkeer- en Vervoersplan)
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Bereikbaarheid Leidschendam Centrum (Verkeer- en Vervoersplan) | De gemeente wil de leefbaarheid en bereikbaarheid van Leidschendam Centrum verbeteren. De gemeente neemt daarom maatregelen om verkeer zoveel mogelijk naar de N14 te leiden en het gebruik van de Vlietbruggen te ontmoedigen. |
E-laadpalen in de openbare ruimte
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
E-laadpalen in de openbare ruimte | Met het plaatsen van een elektrische laadinfrastructuur, bevorderen van het bezit en gebruik van elektrische voertuigen draagt Leidschendam-Voorburg bij aan duurzaam energiegebruik. |
Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
2.2 Parkeren
De gemeente streeft ernaar om parkeercapaciteit voor motorvoertuigen en fietsen van voldoende omvang en kwaliteit aan te bieden aan alle doelgroepen, zolang dit (zonder buitenproportioneel kwaliteitsverlies) past binnen de openbare ruimte en binnen de financiële kaders van de gemeente.
Om actuele parkeerknelpunten snel aan te kunnen pakken wordt gewerkt met parkeerpilots.
De lasten betreffen een aantal kleine uitgaven ten behoeve van parkeervoorzieningen. De baten betreffen de legesopbrengsten voor gehandicapten parkeerkaarten en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Parkeren | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 225 | 30 | 255 | 255 | 0 |
Baten | 45 | 0 | 45 | 42 | -3 |
Saldo van lasten en baten | -180 | -30 | -210 | -213 | -3 |
Bedragen x € 1.000,- |
Fietsparkeren (Verkeer- en Vervoersplan)
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Fietsparkeren (Verkeer- en Vervoersplan) | De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek. |
2.3 Recreatieve havens
De recreatievaart langs de Vliet en andere wateren levert een belangrijke bijdrage aan de levendigheid van de gemeente. Tot het taakveld van de recreatieve havens behoren aanleg, beheer en exploitatie van gemeentelijke recreatieve havens. Het gaat onder andere om de aanlegplaatsen Park Rozenrust, het Sluisgebied, Plaspoelkade, Passantenhaven Voorburg en de (toekomstige) aanlegsteiger Forum Hadriani.
Voor de ligplaatsen van boten is er voornamelijk sprake van inkomsten.
Toelichting ontwikkelingen
Wat heeft het gekost?
Taakveld Recreatieve havens | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2 | -2 | 0 | 5 | -5 |
Baten | 11 | 0 | 11 | 1 | -10 |
Saldo van lasten en baten | 9 | 2 | 11 | -4 | -15 |
Bedragen x € 1.000,- |
Forum Hadriani en de Vliet
Naam | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Forum Hadriani en de Vliet | De gemeente zet in op het beter toegankelijk en beleefbaar maken van de bijzondere geschiedenis van Park Arentsburgh-Hoekenburg. |
2.4 Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is een belangrijke pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt de vervoersdienst van Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie.
De lasten bestaan uit de kosten voor Woej en de kosten van de beleidsadvisering op het gebied van openbaar vervoer.
Toelichting ontwikkelingen
Samen met Woej, HTM en Connexxion wordt de mogelijkheid verkend van een hoogwaardigere verbinding tussen de Leidschendam Noord, Oude Trambaan, Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid. Hierbij wordt ook naar de samenloop van buslijnen 45 en 46 gekeken en samen met de vervoerders verkend in hoeverre het vervoer efficiënter en effectiever kan worden gemaakt.
Op het gebied van openbaar vervoer zijn in 2017 de Kadernota Openbaar Vervoer en het programma van eisen voor de busconcessies vastgesteld. Hiermee is een basis gelegd voor het stads- en streekvervoer.
Wat heeft het gekost?
Taakveld Openbaar vervoer | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 33 | 15 | 48 | 30 | 18 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -33 | -15 | -48 | -30 | 18 |
Bedragen x € 1.000,- |